空間的移動に伴う心理的負荷量と限界距離を考慮した新たな近接性測度の提案 A Proposal for a New Measure of Accessibility Incorporating the Psychological Load Caused by Travel Time and the Marginal Traveling Time-Distance

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抄録

生活環境における利便性を明らかにする際には,いくつかの近接性測度を用いて多面的に検討することが望ましい.本稿はこうした立場から,空間的移動に伴う心理的負荷量(時間距離負荷量)および限界距離を考慮した新たな近接性測度を提案することにより,生活環境研究に資することをその目的とした.時間距離負荷量は,時間距離の関数であり,その導関数は単位時間距離負荷関数である.単位時間距離負荷関数は,沖縄本島中南部地域で実施した面接調査の結果に基づいて定式化し,時間距離負荷関数は,単位時間距離負荷関数を基に導出した・こうして得られた時間距離負荷関数を,累積機会測度に組み込むことにより,空間的移動に伴う心理的負荷量および限界距離を考慮した新たな近接性測度を構築した.その結果,新たな近接性測度では,距離減衰効果が対数関数として定式化された.また,新たな近接性測度は,生活関連施設が限界距離よりも居住地に近接した位置に存在することによって,居住者が被らずにすむ心理的負荷量の総計を示すものであった.

The purpose of this paper is to introduce a new measure of accessibility incorporating "the psycho-logical load" caused by travel time and "the marginal traveling time-distance". The results are summarized as follows.<br> In this paper, travel time by car is called "time-distance", and unit travel time by car is called "unit time-distance". In general, people suffer a psychological load caused by time distance or unit time-distance. The author calls the former the psychological load of time-distance, and the latter the psycho-logical load of unit time-distance. The psychological load of unit time-distance is a function of time-distance. The function of the psychological load of unit time-distance was identified through inter-views with 60 people living in Okinawa. The function of the psychological load of unit time-distance is written as:<br> f(x)=1/(0.2x+7.68), <br> where <i>f</i> (<i>x</i>) is the function of the psychological load of unit time-distance and <i>x</i> is traveled time dis-tance.<br> The psychological load of time-distance is also a function of time-distance. It is an integral func-tion of the function of the psychological load of unit time-distance. Therefore the function of the psy-chological load of time-distance is written as:<br> _??_<br> where <i>F</i> (x<sub>0</sub>) is the function of the psychological load of time distance and x<sub>0</sub> is time-distance.<br> On the basis of both the function of the psychological load of time-distance and marginal time-distance, a new measure of accessibility was constructed which is written as:<br> _??_<br> where <sup>k</sup>A<sub>j</sub> is the accessibility to opportunity k in district <i>j</i>; <i>n</i> is the number of districts; q<sub>l</sub> is the num-ber of opportunity k in district <i>l</i>; <i>F</i> (<i>t</i>) is the function of the psychological load of time-distance; t 1 is time-distance between districts <i>j</i> and <i>l</i>; and <i>t</i><sub>m</sub> is marginal time-distance.

収録刊行物

  • 地理学評論. Ser. A  

    地理学評論. Ser. A 72(2), 116-128, 1999-02-01 

    The Association of Japanese Geographers

参考文献:  36件

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被引用文献:  2件

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10002223066
  • NII書誌ID(NCID)
    AN1016484X
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    SHO
  • ISSN
    00167444
  • NDL 記事登録ID
    4647211
  • NDL 雑誌分類
    ZG1(歴史・地理)
  • NDL 請求記号
    Z8-571
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
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