橋脚系塑性率と全体系塑性率の違いが設計地震力の算定に及ぼす影響 EFFECT OF THE DIFFERENCE OF COLUMN DUCTILITY FACTOR AND SYSTEM DUCTILITY FACTOR ON THE EVALUATION OF LATERAL FORCE IN THE DUCTILITY DESIGN METHOD

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抄録

本論文では, 水平反力分散形式橋梁のように, 橋脚の塑性ヒンジ化によって桁に生じる変位に比較してゴム支承の変形によって桁に生じる変位が大きい場合には, 橋脚系の応答塑性率に基づいて地震時保有耐力法により地震力を求めると過小評価となる場合があることを, 橋脚系塑性率と全体系塑性率の観点から検討した. この結果, 全体系塑性率は橋脚系塑性率に比較して1/3倍程度にしかならない場合があり, 荷重低減係数や変位増幅係数を求めるためには両者を峻別しておく必要があること, 荷重低減係数は全体系塑性率に基づいて求める必要があり, 橋脚系塑性率を用いて荷重低減係数を求めると, 地震力を過小評価することなどが明らかになった.

This paper presents an analysis on the importance of clarifying the difference of column ductility factor and system ductility factor for two bridges which are supported by flexible elastomeric bearings. Assuming a column-foundation-elastomeric bearing-deck system, the relation of column ductility factor and the system ductility factor is presented. It is found from a series of nonlinear and linear dynamic response analysis that the deck accelerations evaluated by the force reduction factors based on the system ductility factor are closer to the deck accelerations computed by the nonlinear dynamic response analysis while the deck accelerations evaluated by the force reduction factors based on the column ductility factor are extremely underestimated. It is also found that the deck displacements evaluated by the displacement increasing factor based on the column ductility factors are overestimated. It is thus concluded that the system ductility factor should be used to evaluate the force reduction factor for deck accelerations and the displacement increasing factor for deck displacements.

収録刊行物

  • 土木学会論文集 = Proceedings of JSCE

    土木学会論文集 = Proceedings of JSCE 619, 131-144, 1999-04-21

    公益社団法人 土木学会

参考文献:  18件中 1-18件 を表示

被引用文献:  5件中 1-5件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10002529063
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10014020
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    02897806
  • NDL 記事登録ID
    4713556
  • NDL 雑誌分類
    ZN1(科学技術--建設工学・建設業)
  • NDL 請求記号
    Z16-6
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
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