学生はテュートリアルをどう捉えているか (1)  基礎医学教育へのテュートリアルの導入

  • 福井 由理子
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・生物学
  • 石原 陽子
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・衛生学公衆衛生学 (第1)
  • 山浦 常
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・中央検査部感染対策科
  • 松田 隆子
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 獨協医科大学臨床病理学
  • 肥塚 直美
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・内分泌内科
  • 尾崎 眞
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・麻酔科学
  • 渡辺 伸一郎
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・臨床生化学検査科学
  • 神田 尚俊
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京農工大学農学部獣医学科学
  • 大澤 真木子
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・小児科学
  • 成松 明子
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・放射線科学
  • 石島 正之
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医用工学研究施設
  • 東間 紘
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学医学部・泌尿器科学
  • 高倉 公朋
    東京女子医科大学・医学部テユートリアル委員会 東京女子医科大学

書誌事項

タイトル別名
  • How Do Students Evaluate Tutorial Education? I. Introduction of Tutorial Education in a Basic-Medicine Course.
  • ガクセイ ワ テュートリアル オ ドウ トラエテ イル カ 1 キソ イガク キョウイク エ ノ テュートリアル ノ ドウニュウ
  • I. Introduction of Tutorial Education in a Basic-Medicine Course
  • 基礎医学教育へのテュートリアルの導入

この論文をさがす

抄録

Tokyo Women's Medical University introduced tutorial education in 1990 for 1st-through 4th-year students. To examine the effectiveness of this system in a basic-medicine course, questionnaires were given to all 2nd-year students. Many students felt that they had become accustomed to performing self-learning tasks through collecting information themselves and discussing their findings in a group; in particular, they found that tutorial education markedly improved their communication skills. A few students thought that this method helped them develop the ability of logical/critical thinking and analytic skills from multiple viewpoints. These findings suggest that an assessment system should be established by which students themselves could recognize the extent to which they have developed their abilities, which was the aim of tutorial education.

収録刊行物

  • 医学教育

    医学教育 31 (6), 457-464, 2000

    日本医学教育学会

被引用文献 (2)*注記

もっと見る

参考文献 (4)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ