軽度・中等度難聴児30症例の言語発達とその問題 The Development of Language and Problems in 30 Mild,Moderate,and Moderately Severe Hearing-Impaired Children

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抄録

軽度・中等度難聴児の現況を調査し, 問題とその背景について考察した.<BR>対象は補聴器外来にて聴覚管理を行ってきた軽度・中等度難聴児30人である.<BR>全体象例について, 難聴を疑った時期と診断の時期, 補聴器の装用開始時期, そして補聴器の使用状況を調査し, 24人に知能検査 (WISC-III) を行った. また, アンケートを用いて, 児の聴取状況および児の「きき返し」に関する母親の意識と対応について調査を行った.<BR>難聴を疑った時期は平均2歳10ヵ月と遅く, その診断は平均4歳2ヵ月, 補聴開始は平均5歳3ヵ月と, 難聴を疑いながらも診断, 補聴がさらに遅れる傾向があり, また補聴器を有効に活用できていないと考えられる児がみられた. WISC-IIIを行った24人のうち14人は, 言語性IQが動作性IQより15以上低く, 言語発達に遅れがみられた. これら言語発達の遅れと, 聴力レベル, 難聴の診断および補聴器開始時期との関連は見出せなかったが, その背景として, 定着していない補聴器装用状態と, 帰国子女, 両親がろうであるなどの言語環境, すなわち音声コミュニケーションの質と量の問題が関与していることが示唆された. また, 母親は児のきき取りの状態を気にかけてはいるものの, 児からの「きき返し」には"くり返す"以外, ストラテジースキルを導くような対応は少なく, 意識していても対処する術を知らないという現実がうかがえ, この傾向は言語発達に遅れのある群で顕著であった.<BR>小児難聴は早期発見が不可欠である. 同時に, とくに軽度・中等度難聴児においては, 聴覚障害を適正に認識, 受容できるような指導, 補聴の定着, そしてコミュニケーション指導が重要である.

Some mild, moderate, and moderately severe-hearing impaired children have poor language and educational problems despite comparatively good hearing.<BR>We studied 30 mild, moderate, and moderately severe hearing-impaired children cared for at Showa University and Jiseikai Hospitals. Their ages ranged from 3 to 14 years and average hearing from 35.0 dB HL to 68.8 dB HL.<BR>Our findings were as follows:<BR>(1) The average age of suspected hearing problem onset was 2 years 10 months. On the average, delayed diagnosis was made at 4 years 2 months and children were fitted with hearing aids at 5 years 3 months.<BR>(2) Over 25% them wore hearing aids infrequently.<BR>(3) Language delay was observed in 14 of 24 children examined using the WISC-III test. Many wore hearing aids infrequently and exhibited inadequate oral communication in Japanese due, for example, to deaf parents or children educated overseas.<BR>(4) According to a questionnaire, many mothers usually talked to the children aware of their hearing condition. But almost mothers of children with delayed development could not teach children if they couldn't hear, and only repeated same words for children's clarification, e. g., "Pardon?".<BR>It is important to detect hearing impairment in children as early as possible. Guidance by specialists and communication training are very important, especially for children who are mild, moderate, and moderately severe hearing-impaired.

収録刊行物

  • 日本耳鼻咽喉科學會會報

    日本耳鼻咽喉科學會會報 104(12), 1126-1134, 2001-12-20

    The Oto-Rhino-Laryngological Society of Japan, Inc.

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10008095238
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00191551
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    00306622
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  J-STAGE 
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