絵カード配列とサインによる2語文形成効果の検討 Training Effects of Two-Word Combinations : Comparison between Picture Card Cueing and Signing Methods

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 大伴 潔 OTOMO Kiyoshi
    • 東京学芸大学特殊教育研究施設 The Research Institute for the Education of Exceptional Children, Tokyo Gakugei University

抄録

2語連鎖の発語が困難な精神遅滞児に対し,「絵カード配列」と「サイン」を用いた2語連鎖形成をめざした言語指導を行い,2つの指導方法の効果について検討した.習得基準達成までのセッション数と,語連鎖形成の円滑さの指標としての2語間の発話インターバルについて分析したところ,両指導法間には2語文が形成される程度においては差はみられなかった.しかし,絵カード配列では主語を表す名詞の発話が促されるのに対し,サイン使用時には動詞に重きがおかれる傾向が明らかになり,効果を及ぼすメカニズムについては両指導方法は異なっていることが示唆された.また,習得基準に達する以前にも,2語間の発話インターバルが減少する過程があることが示唆され,精神遅滞児における2語文の形成には(1)基本的2語構造の習得,(2)語連鎖発話に必要な喚語能力の獲得,という2側面があると思われた.

This study examined the effects of the use of picture cards and manual signs as facilitators in language training, designed to develop two-word combination skills in a mentally retarded child. The two methods did not yield significant differences either in number of sessions required to reach mastery criteria for target sentences, or in pause durations between the first and second words in two-word utterances. However, the productions of subject nouns tended to be facilitated in the picture card method, whereas verb productions were more readily elicited in the sign method. These results suggested that the two methods did not differ in the extent to which two-word combinations are prompted, but that the functional mechanism underlying these methods is quite different. An analysis of word pause durations also indicated that intervals may decrease even before the attainment of mastery criteria. It was concluded that two-word productions in a mentally retarded child require both the acquisition of language structure rules and word retrieval skills.

収録刊行物

  • 聴能言語学研究

    聴能言語学研究 15(1), 4-12, 1998-04-30

    Japanese Association of Communication Disorders

参考文献:  20件中 1-20件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10008101784
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10091280
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09128204
  • NDL 記事登録ID
    4500207
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育) // ZS47(科学技術--医学--治療医学・看護学・漢方医学)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
ページトップへ