独歩外来通院例における服薬理解能力の加齢に伴う低下と服薬指導の効果 The Deterioration of Regimen Comprehension in Self-attending Elderly Patients and the Effect of Tutorials by Pharmacists

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著者

    • 山田 浩子 YAMADA Hiroko
    • 朝日生命成人病研究所循環器科 The Cardiovascular Division, the Institute for Adult Diseases Asahi Life Foundation
    • 杉山 卓郎 SUGIYAMA Takao
    • 朝日生命成人病研究所循環器科 The Cardiovascular Division, the Institute for Adult Diseases Asahi Life Foundation
    • 藤井 潤 FUJII Jun
    • 朝日生命成人病研究所循環器科 The Cardiovascular Division, the Institute for Adult Diseases Asahi Life Foundation

抄録

独歩外来通院例において服薬理解能力と年齢との関係, また服薬指導の効果を調査した. 当院外来に独歩にて通院中の患者138例 (年齢43歳~89歳, 基礎疾患: 高血圧, 高脂血症, 不整脈等で脳血管障害の既往のある者や視力, 聴力に障害のある者は除外した) を対象に服薬理解能力評価スケール (RCS, 日老医誌1997; 34) を用いて服薬理解能力を調査した. 加齢に伴い低得点者は増加した. 5点以下の低得点例数は65歳以上の高齢者 (n=69) で10例みられたのに対し, 65歳未満の患者 (n=69) では皆無であった (p<0.01). 満点取得例78例を除いた60例を, 薬剤師による服薬指導群30例 (T群) と非指導群30例 (N群) に分け, 各々にRCSの再調査を行った. その中で2回の調査を終了しえた57例 (T群28例, N群29例) に関し服薬指導の効果を調査した. T群で指導前後で得点が有意に上昇 (7.2±1.9 vs 8.6±2.0 (m±SD); p<0.01) した. N群では上昇傾向を示したが有意差はなかった (7.0±2.3 vs 8.0±3.1; NS). さらにRCSで5点以下の低得点者10例のうち7例 (RCS低得点群) と, この7例に性別及び年齢を一致させた7例を満点取得者の中から選択し (RCS満点群), 両群に対し改訂長谷川式簡易知能評価スケール (HDS-R) を行ったところ, 両群で成績に有意差はなく, 両群ともに痴呆と判断される例はなかった. 独歩通院例であっても, 65歳以上の高齢者では服薬理解能力が低下した. 一方で服薬理解能力低下者に対する服薬指導は有効であり, 高齢者外来患者に対する服薬指導の有用性が示唆された.

The purpose of this study was to assess whether regimen comprehension deteriorates in the elderly without obvious mental disability. Eligible patients were elderly who could visit hospitals by themselves. We recruited 138 patients (age: 43-89, 75 males and 63 females, underlying diseases: hypertension, hyperlipidemia, arrhythmia etc.) from our outpatient clinic. The participants were tested with a regimen comprehension scale (RCS: Jpn J Geriat 1997; 34: 209-214). The differences in scores among individuals increased with age. Scores of 5 or less were recorded in 10 of 69 patients aged 65 or more, but in none of 69 patients aged less than 65 (p<0.01). The 60 patients who could not get full marks were classified into 2 groups: the tutored group (T) who were tutored by pharmacists about taking drugs, and the non-tutored group (N). Both groups were tested again with RCS to evaluate the effect of tutorial. In T-group (n=28), the second scores increased significantly (from 7.2±0.9 to 8.6±2.0 (m±SD); p<0.01). Although the second scores showed a tendency to increase in N-group (n=29), there was no statistical significance. In 7 patients who obtained less than a score of 5 on the RCS and age- and gender-matched controls who received full marks on the RCS, the HDS-R test failed to show any differences between the two groups. Thus, we concluded that even in the self-attending elderly patients, the regimen comprehension deteriorated with age, and tutorials were considered to be effective.

収録刊行物

  • 日本老年医学会雑誌

    日本老年医学会雑誌 36(11), 789-792, 1999-11-25

    The Japan Geriatrics Society

参考文献:  8件中 1-8件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10008485998
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00199010
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    03009173
  • NDL 記事登録ID
    4954711
  • NDL 雑誌分類
    ZS21(科学技術--医学--内科学)
  • NDL 請求記号
    Z19-25
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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