自動車の燃料消費率の推移とその要因 The Transition of Fuel Economy on Automobiles and its Factor

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著者

    • 山本 将史 YAMAMOTO Masashi
    • 京都大学大学院エネルギー科学研究科エネルギー社会・環境科学専攻 Department of Socio Environmental Energy Science, Graduate School of Energy Science, Kyoto University
    • 深澤 恒典 FUKASAWA Tunenori
    • 京都大学大学院エネルギー科学研究科エネルギー社会・環境科学専攻 Department of Socio Environmental Energy Science, Graduate School of Energy Science, Kyoto University
    • 山末 英嗣 [他] YAMASUE Eiji
    • 京都大学大学院エネルギー科学研究科エネルギー社会・環境科学専攻 Department of Socio Environmental Energy Science, Graduate School of Energy Science, Kyoto University
    • 石原 慶一 ISHIHARA Keiichi
    • 京都大学大学院エネルギー科学研究科エネルギー社会・環境科学専攻 Department of Socio Environmental Energy Science, Graduate School of Energy Science, Kyoto University

抄録

The fuel economies for various kinds of automobiles have been investigated. According to the fuel economy based upon the department of transportation standard, the fuel economies in 2000 improved 9-23% compared to those in 1990 for each class of the curb weight. However, the total fuel economy in Japan, which were estimated from the both data of the total amount of fuel consumption and total killometrage in Japan from 1965 to 2000, show about 9 km/liter, and in the recent decade it became rather worse. The reason for this inconsistency is that the large size automobile became popular because of the inclination of user, anti-regulation of automobile tax, price down of fuel and so on. In order to improve the total fuel economy aiming the reduction of CO<SUB>2</SUB> emission, two problems, which are "improvement of the fuel economy for the respective automobile" and "suppression of the over sizing of automobile", are examined.

収録刊行物

  • 粉体および粉末冶金

    粉体および粉末冶金 49(5), 419-425, 2002-05-15

    Japan Society of Powder and Powder Metallurgy

参考文献:  19件中 1-19件 を表示

  • <no title>

    (株)日刊自動車新聞社

    自動車産業ハンドブック2001年版, 2000

    被引用文献1件

  • <no title>

    (財)日本エネルギー経済研究所エネルギー計量分析センター

    EDMCエネルギー 経済統計要覧, 2000

    被引用文献1件

  • <no title>

    (株)日刊自動車新聞社

    自動車産業ハンドブック2001年版 404, 2000

    被引用文献1件

  • 筒内噴射ガソリンエンジンのための燃焼制御

    久米建夫

    http://www.mitsubishi-motors.co.jp/NEWS/gdi-engine/gdi00.html

    被引用文献1件

  • <no title>

    社団法人日本自動車工業振興会

    自動車ガイドブック 37, 1990

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  • <no title>

    社団法人日本自動車工業振興会

    自動車ガイドブック 47, 2000

    被引用文献2件

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    資源エネルギ庁省エネルギー石油代替エネルギ対策課

    省エネルギー総覧1997, 1996

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    運輸省運輸管理部統計課

    自動車輸送統計年報

    被引用文献1件

  • <no title>

    (株)日刊自動車新聞社

    自動車産業ハンドブック2001年版, 388-389, 2000

    被引用文献1件

  • 低燃費自動車の普及が自家用乗用車のガソリン需要に及ぼす影響

    坂口隆洋

    エネルギー経済 26(4), 1-22, 2000

    被引用文献1件

  • <no title>

    総務省統計局

    消費者物価指数年報

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  • <no title>

    運輸省

    運輸白書平成11年度版 91, 2000

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  • <no title>

    総合エネルギー調査会省エネルギー基準部会自動車判断基準小委員会 運輸技術審議会自動車部会燃費基準小委員会中間とりまとめ

    http://www.meti.go.jp/feedback/data/iscar00j.html

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    http://www.nhtsa.dot.gov/cars/problems/studies/fuelecon/index.html

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    STACY C. Davis

    Oak Ridge National Laboratory: TRANSPORTATION ENERGY DATA BOOK EDITION21

    被引用文献1件

  • <no title>

    社団法人日本自動車工業振興会

    自動車ガイドブック 37, 1990

    被引用文献2件

  • <no title>

    社団法人日本自動車工業振興会

    自動車ガイドブック 47, 2000

    被引用文献2件

  • 乗用車の燃費低減についての諸問題-1-

    中島 泰夫

    機械の研究 36(8), p919-925, 1984-08

    被引用文献2件

  • 乗用車の燃費低減についての諸問題-1-

    中島 泰夫

    機械の研究 36(8), p919-925, 1984-08

    被引用文献2件

キーワード

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10008559609
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00222724
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    05328799
  • NDL 記事登録ID
    6169485
  • NDL 雑誌分類
    ZP41(科学技術--金属工学・鉱山工学)
  • NDL 請求記号
    Z17-274
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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