健常児と発達障害児における長音の意識と文字表記の発達的変化 Developmental Changes in Phonological Awareness and the Spelling of Words Containing Long Vowels among Normal and Developmentally Handicapped Children

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抄録

本研究では,(1)長音の意識,(2)長音を文字に対応させる能力が,健常幼児と発達障害児において,それぞれどのように発達するのかについて検討した.被験児は,年中から小1の健常児49名,発達障害児31名であった.以下のような知見が得られた.健常児では,長音の意識は年齢が上がるにしたがって形成された.一方,長音を含む単語の文字配列においては,各生活年齢群間で正答数に有意な差は認められなかった.また年中から小1にかけて長音部に何らかの文字または記号を挿入する必要性を認識しているが,適切な文字を挿入できない子どもがかなりいることが推測された.発達障害児の場合,長音の意識は理解語い年齢の上昇に応じて必ず形成されるとは限らない.また長音を含む単語の文字配列において長音部に適切な文字を入れて構成できるか,全くできないかに二分された.

The purpose of this study was to explore the relation between phonological awareness of Japanese long vowels and the ability to accurately spell familiar words containing long vowels. The subjects were forty-nine normal children (chronological age or CA, 4:05 to 7:06; vocabulary age or VA, 4:02 to 12:00) and thirty-one developmentally handicapped children (CA, 7:03 to 15:01; VA, 2:01 to 12:00). The results of the study were as follows. For normal children, phonological awareness of long vowels increased with their age. There was, however, no statistically significant difference between age groups regarding correct responses when writing the words. Subjects up to the first grade did seem to realize, however, that there should be someway of indicating the difference between long and short vowels but could not make the correct response. For the developmentally handicapped children, phonological awareness did not increase with increases in their VA.

収録刊行物

  • 聴能言語学研究

    聴能言語学研究 17(3), 137-144, 2000-12-25

    Japanese Association of Communication Disorders

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10008982126
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10091280
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09128204
  • NDL 記事登録ID
    5632297
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育) // ZS47(科学技術--医学--治療医学・看護学・漢方医学)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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