自閉症状を伴う知的障害児にみられた構音の改善 Improvement of Articulation in a Mentally Retarded Child with Autistic Symptoms

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抄録

本論文の症例は9歳の自閉症状を伴う知的障害児である.ときおり,おうむ返しが認められたが,自発話がなく,ほとんどの子音が声門破裂音であった.構音訓練を行った結果,日常会話のレベルまで構音は改善し,簡単な日常会話が成立するようになった.自閉症状を伴う症例の構音訓練において,認知面の特性を考慮したことが,改善を促したと考えられた.また,構音訓練が同時に言語の改善にも影響を与えたことが示された.

This study reports on improvement in articulation in a mentally retarded nine-year old boy with autistic symptoms. Initially, the boy would not initiate speech but would only parrot back what was said to him. Since the consonants he produced consisted mostly of glottal stop sounds, we adopted systematic articulation therapy. This resulted in an improvement in articulation and in the boy participating in simple, every day conversations. We speculate here that giving attention to cognitive factors may contribute to articulation improvement when giving articulation training to patients with autistic symptoms. This study also indicates that articulation therapy may result in the improvement of conversational ability.

収録刊行物

  • 聴能言語学研究

    聴能言語学研究 17(3), 150-154, 2000-12-25

    Japanese Association of Communication Disorders

参考文献:  10件中 1-10件 を表示

被引用文献:  2件中 1-2件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10008982140
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10091280
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    NOT
  • ISSN
    09128204
  • NDL 記事登録ID
    5632327
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育) // ZS47(科学技術--医学--治療医学・看護学・漢方医学)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
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