鉄道防災に適用可能な日融雪量の簡易推定方法 Development of a simple method for estimating daily amount of snowmelt with the object of application to railway disaster prevention

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著者

    • 飯倉 茂弘 IIKURA Shigehiro
    • (財)鉄道総合技術研究所防災技術研究部 Disaster Orevention Technology Division, Railway Technical Research Institute
    • 遠藤 徹 ENDO Toru
    • (財)鉄道総合技術研究所塩沢雪害防止実験所 Shiozawa Snow Testing Station, Railway Technical Research Institute
    • 藤井 俊茂 FUJII Toshishige
    • (財)鉄道総合技術研究所防災技術研究部 Disaster Orevention Technology Division, Railway Technical Research Institute

抄録

融雪期の列車運行の安全を確保する上での課題である日融雪量を精度よく簡易に推定する方法について,多雪地域(北海道仁木町,秋田県山内村,新潟県塩沢町)で実施した融雪観測結果に基づいて検討した.日融雪量の推定方法として,鉄道での実用性を考慮してディグリー・デー法を採用し,それに用いる気温やディグリー・デー・ファクターの与え方を検討した.その結果,気温としては,日融雪量を評価する当日とその前日の平均気温を用いることで推定精度が向上することを示した.また,アメダスデータの解析などから,ディグリー・デー・ファクターを融雪開始日(比較的大きな日融雪量が連続的に出現し始める日)に応じて変える方法を提案した.融雪開始日は,土中温度や気温といった容易に取得可能なデータを用いることで決定可能である.最後に,提案した方法の適用事例を示し,推定誤差を評価することにより,本手法の有効性と実用性を確認した.

Slope failures of embankments and cut slopes sometimes occur along railway lines during the snowmelt season. To ensure the safety of train operation, it is important to take adequate measures, such as suspension of train operation and circuit inspection of slope conditions, according to the amount of snowmelt. In this study, the applicability of the degree-day method to estimation of the daily amount of snowmelt was discussed on the basis of data obtained from snowmelt observations at Ginzan in Hokkaido, Kurosawa in Akita Prefecture and Shiozawa in Niigata Prefecture. Consequently, the mean value between the mean air temperature of a given day and that of the previous day was found to be more suitable than that of the given day alone as a temperature used to estimate the daily snowmelt amount of the given day. It was indicated that the degree-day factor tended to become larger with the course of time. Therefore, a method was proposed to determine the appropriate degree-day factor by giving the first date when continuous snowmelt occurs. Because this date can also be roughly determined by using air temperature data alone, input of air temperature data into the alarm system of railway disaster prevention may contribute to the safe train operation.

収録刊行物

  • 雪氷

    雪氷 64(6), 605-615, 2002-11-15

    日本雪氷学会

参考文献:  16件中 1-16件 を表示

被引用文献:  4件中 1-4件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10010427226
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00131221
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    03731006
  • NDL 記事登録ID
    6355356
  • NDL 雑誌分類
    ZM43(科学技術--地球科学--気象)
  • NDL 請求記号
    Z15-23
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  IR  J-STAGE 
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