書誌事項
- タイトル別名
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- Flight Control Design of Unmanned Space Vehicle Using Gain-Scheduling (Operating Point Selection Using .NU.-Gap Metric and Locally Multi-Objective Gain-Scheduling)
- ゲインスケジューリングを用いた無人宇宙往還機の飛行制御系設計(ν-gapを用いた動作点選択と局所多目的ゲインスケジューリングの提案)
- ゲインスケジューリング オ モチイタ ムジン ウチュウ オウカンキ ノ ヒコウ セイギョケイ セッケイ ニュー gap オ モチイタ ドウサテン センタク ト キョクショ タモクテキ ゲインスケジューリング ノ テイアン
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抄録
This paper presents flight control designs of an unmanned space vehicle, HOPE-X vehicle using an interpolation gain scheduling technique. The ν-gap metric is used to evaluate the errors between linear models at operating points. The linear parameter varying models for the HOPE-X vehicle were then constructed by minimizing two types of indices defined with the ν-gap metric. On the other hand, the magnitude of the input is locally constrained to avoid the saturation of the control surfaces. In the numerical simulations of the HOPE-X, the gain scheduling control laws whose number of operating points was greater than two could be applicable to the whole region of the terminal area energy management phase of the HOPE-X. Furthermore, the input constraint was effective to suppress the magnitude of the input and to extend the stability region of the design parameter.
収録刊行物
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- 日本航空宇宙学会論文集
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日本航空宇宙学会論文集 51 (594), 339-345, 2003
一般社団法人 日本航空宇宙学会
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詳細情報
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- CRID
- 1390001204470591360
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- NII論文ID
- 10011458411
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- NII書誌ID
- AA11307372
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- ISSN
- 24323691
- 13446460
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- NDL書誌ID
- 6647300
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- 本文言語コード
- ja
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- データソース種別
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- JaLC
- NDL
- Crossref
- CiNii Articles
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- 抄録ライセンスフラグ
- 使用不可