思考プロセスのビジュアル化を導入した英語ライティング授業-論理的思考能力の育成を目指して An English Writing Course Assisted with Visualized Thinking Processes-Challenging for Enhanced Logical Thinking Abilities

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

世界的IT革命に伴い英語ライティング教育は単なる作文から欧米論理に相応したコミュニケーション手段にその役割を確実に移している.が,その一方で日本人学生の批判的思考,論理的表現能力の低下が社会問題となっている.そこで思考プロセスのビジュアル化を導入した新たなライティング授業を試みた.これは海外に通用する系統的な論理展開と桐察的な思考の育成を目指すものである.

Amid the global revolution of information technology (IT), the role of Japan's English writing education has substantially shifted its mission to how to nurture Japanese college students' thinking skills focused on Western logic, rather than conventional logic-missing composition instructions. Meanwhile, such students' critical thinking and logical explanation skills have apparently been lowered, posing a serious social issue as a result. A solution would be an introduction of newly-designed English writing course emphasizing visualized thinking processes, since this approach can be effective in nurturing each student's consistent logical development and insightful thoughts both indispensable for Western-eyed practical communications.

収録刊行物

  • 工学教育

    工学教育 49(3), 19-28, 2001-05-31

    Japanese Society for Engineering Education

参考文献:  4件中 1-4件 を表示

  • <no title>

    WILLIAMS J. M.

    Style-Ten Lessons in Clarity and Grace, 1999

    被引用文献1件

  • <no title>

    FLOWER L.

    Writers at Work, 1994

    被引用文献1件

  • <no title>

    LANHAM R.

    Revising Prose, 1999

    被引用文献1件

  • <no title>

    苅谷剛彦

    知的複眼思考法, 1996

    被引用文献2件

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10012337442
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10486063
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    NOT
  • ISSN
    13412167
  • データ提供元
    CJP書誌  J-STAGE 
ページトップへ