高機能広汎性発達障害にともなう語用障害 : 特徴, 背景, 支援 Pragmatic Impairments in Individuals with High-functioning Pervasive Developmental Disorders : Characteristics, Backgrounds, and Interventions

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抄録

高機能広汎性発達障害をもつ個人にみられる語用障害について,特徴,背景,および支援について議論した.語用障害の定義にふれつつ,きわめて多彩な語用障害を診断区分などの個人差を考慮しつつ包括的に展望した.言語行為,精神状態を示す語,間接発話の理解,質問と応答,会話のやり取り,ナラティヴ,人称・呼びかけ形式,言語の推論,指示と結束,ユーモア・しゃれに分けて研究経過を振り返った.語用障害の背景として,心の理論と関連性,中枢性統合,実行機能,全般的な記号論の欠陥,その他の諸説を一覧した.支援について,ソーシャル・ストーリー,ソーシャル・スキル・トレーニング,心の理論の教育,個別的な語用論的アプローチおよび社会-語用論的グループ指導について述べた.今後の課題として,単一事例の徹底した会話データ検索,日本語語用論研究の臨床応用,神経語用論的研究,長所を生かす形で語用論を学べる包括的プログラムの整備をあげた.

Research on pragmatic impairments in individuals with high-functioning pervasive developmental disorders was reviewed in regard to its characteristics, background, and interventions. The very wide diversity of subjects' pragmatic impairments was studied in terms of speech acts, expression of mental states, comprehension of indirect speech, question and answer, conversational turn-taking, narratives, pronouns and address forms, inferential language, reference and cohesion, and humor and jokes. As for theories on background of the impairments, theory of mind and relevance, central coherence, executive function, general semiotic deficit, and others were discussed. Then, intervention techniques were outlined. Those were individual and group interventions from a sociopragmatic viewpoint, social stories, social skills training, teaching theory of mind. Finally, needs for further investigations were indicated, ranging from thorough examination of language use in a single case, to clinical application of Japanese pragmatics research, neuropragmatic studies and development of a comprehensive intervention program that utilizes the strength of subjects with these disorders.

収録刊行物

  • コミュニケーション障害学  

    コミュニケーション障害学 23(2), 87-104, 2006-08-31 

    日本コミュニケーション障害学会

参考文献:  100件

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10018262966
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11835698
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    13478451
  • NDL 記事登録ID
    8520609
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  IR  J-STAGE 
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