母子間言語交渉と言語発達 : 言語コミュニケーション指導への示唆 Mother-Child Verbal Interactions and Language Development : Implications for Language-Communication Interventions

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著者

    • 大伴 潔 OTOMO Kiyoshi
    • 東京学芸大学教育実践研究支援センター Center for the Research and Support for Educational Practice, Tokyo Gakugei University

抄録

近年の言語指導研究の多くは,共同注意行動を基盤にしながら,子どもの自発話に適切なフィードバックを与えるかかわりを通した相互交渉型の言語指導を検証している.相互交渉型アプローチの背景には,大人が子どもと同調して成立する共同注意や,子どもの発話への拡張模倣や修正が言語獲得において重要な役割を果たしているという近年の基礎研究からの知見がある.さらに他者の意図や情動の認知も語彙獲得に関与していることも明らかになっている.効果的な言語発達指導には,ダイナミックな対人文脈を中心に,聴覚的経験の密度を高めるだけではなく,目標語・目標文型の設定や,発話意図が尊重される機能性の高い場面設定が求められるであろう.

Many recent studies on language intervention incorporate the interactive language intervention approach, in which children are provided with appropriate verbal feedback under joint attention with adults in natural interactive settings. Such approach is based on findings that the adult's sensitivity to the direction of the child's attention, and the adult's recasts to the child's utterances, such as expansions and modeling of correct usage, play a significant role in language acquisition. The child's recognition of the other's intention and emotional state has also been shown to underlie vocabulary learning. Effective intervention would require selection of appropriate target vocabulary and/or sentence structures, and provision of functional contexts in which the targets are embedded in naturally occurring child-adult verbal interactions. Implications of recent research findings for intervention strageties are discussed.

収録刊行物

  • コミュニケーション障害学  

    コミュニケーション障害学 23(2), 126-135, 2006-08-31 

    Japanese Association of Communication Disorders

参考文献:  45件

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被引用文献:  2件

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10018263152
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11835698
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    13478451
  • NDL 記事登録ID
    8520636
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
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