WebGIS を用いた小学校における全学年の地域環境学習システムに関する研究 : 菩提寺北小学校を事例として Research on the local environmental study system of all the grades in the elementary school using WebGIS : The case of Bodaijikita elementary school

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究は、小学校の全学年とコミュニティで使うために、地域環境を学習するためのWebGISを構築し、その効果を検証することを目的とする。各学年の学習活動内容や発達段階に沿ったWebGISを構築することによって、系統的な地域環境学習を効果的に支援できることを明らかにした。WebGISを用いた学年を超えた連携学習は、調べたことをより関連づけて深く追求するという学習の効果が大きいことを明らかにした。機会があれば小学校の地域環境学習に参加したいと考えている保護者が多く、WebGISは学校現場へ保護者の参加を促進する可能性が大きいことを明らかにした。そして、教育委員会が、WebGISを設置・管理するとともに、学校ボランティア制度を設けて、地域住民が地域環境学習をサポートするしくみを提案した。

This paper aims to construct WebGIS for the local environmental study that can be used in all school years in the elementary school and community, and to verify the effect. As a result, it was clarified to be able to support systematic learning of the local environment according to the developmental stage of each school year. The student had promoted the understanding of the local environment relationship by cooperative learning the outcome of another school year by using WebGIS. Many of parents think that study of the school can be supported through WebGIS if there is a chance. The board of education manages WebGIS, and the system of community collaboration is necessary to promote the local environmental study

収録刊行物

  • 都市計画. 別冊, 都市計画論文集 = City planning review. Special issue, Papers on city planning

    都市計画. 別冊, 都市計画論文集 = City planning review. Special issue, Papers on city planning 41(2), 33-38, 2006-10-25

    公益社団法人 日本都市計画学会

参考文献:  4件中 1-4件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

  • 緑地・環境

    柳井 重人

    都市計画 56(5), 92-99, 2007-10-25

    参考文献143件

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10018291191
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10276504
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09131280
  • NDL 記事登録ID
    8563469
  • NDL 雑誌分類
    ZD1(経済--経済・経済事情) // ZN5(科学技術--建設工学・建設業--都市工学・衛生工学)
  • NDL 請求記号
    Z3-992
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
ページトップへ