中学生の岩石・鉱物の概念理解 : 用語の構造理解と物質の構造理解の視点から Conceptual Understandings of Rock and Mineral by Junior High School Students : From a Viewpoint of the Understandings of Their Terminological Structure and Material Structure

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

The conceptual understandings of rock and mineral were examined for first-year junior high school students by analyzing concept maps, a test on rock names and a questionnaire on rock and mineral. Their understandings of rock and mineral were categorized into four groups defined by correct and incorrect understandings of the material and terminological structures of rock and mineral. The students of the group defined by correct understanding of the material structure and incorrect understanding of the terminological structure think the terminological structure of rock and mineral as same as the material structure. Because minerals are materially included in rocks, they regard minerals as a sort of rocks. This misconception was possibly acquired through the lesson on the material structure of rock and mineral. For correct understanding of rock and mineral, students have to learn both the material and terminological structures of rock and mineral.中学1年生の岩石・鉱物の理解の仕方を岩石名調査,コンセプトマップ調査及びアンケート調査により調べた.その結果,生徒たちの岩石・鉱物に対する理解は,岩石・鉱物の物質的な構造の理解・不理解とそれらの用語の構造の理解・不理解の組み合わせで定義される四つのグループの中に位置づけられることが分かった.そして,そのうち,岩石・鉱物の物質的な構造の理解と用語の構造の不理解で定義されるグループに属する生徒の多くは,用語の構造を物質的な構造と同様に理解していることが分かった.そのような理解は岩石と鉱物の物質的な構造の学習により強化されたものと考えられる.学習者が岩石と鉱物を正しく理解するため,岩石と鉱物を混同しないためには,物質的な構造の学習のみでは不十分であり,岩石と鉱物の用語の構造の学習を伴わなければならない.

収録刊行物

  • 地学教育  

    地学教育 60(2), 43-51, 2007-03-25 

    日本地学教育学会

参考文献:  4件

参考文献を見るにはログインが必要です。ユーザIDをお持ちでない方は新規登録してください。

被引用文献:  1件

被引用文献を見るにはログインが必要です。ユーザIDをお持ちでない方は新規登録してください。

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10018416543
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00141043
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    00093831
  • NDL 記事登録ID
    8786656
  • NDL 雑誌分類
    ZM41(科学技術--地球科学)
  • NDL 請求記号
    Z15-168
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  IR 
ページトップへ