部分荷重課題に対する教示の効果 Effect of Verbal Instructions on Acquisition of Partial Weight Bearing

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 渡邉 観世子 WATANABE MIYOKO
    • 国際医療福祉大学 小田原保健医療学部理学療法学科 Department of Physical Therapy, School of Nursing and Rehabilitation Sciences at Odawara, International University of Health and Welfare
    • 谷 浩明 TANI HIROAKI
    • 国際医療福祉大学 小田原保健医療学部理学療法学科 Department of Physical Therapy, School of Nursing and Rehabilitation Sciences at Odawara, International University of Health and Welfare

抄録

本研究の目的は,下肢の部分荷重課題において,教示方法の違いが課題の習得にどのように影響するかを確かめることである。運動課題は右下肢に体重の2/3,左下肢に体重の1/3をかけた立位をとることであった。この課題に際して,両下肢立位姿勢を開始肢位とする研究と,右片脚立位を開始肢位とする研究を行った。それぞれの研究で,右下肢へ注目させるよう教示をした群と左下肢へ注目させるよう教示をした群の2群に振り分けた。2つの研究の結果から,荷重の量よりも,荷重の方向に注意を向けさせる教示が有効なのではないかと考えられた。一方で,教示方法に左右されることなく,自身の戦略で練習を行っていた被験者の存在が明らかとなった。<br>

The purpose of this study was to investigate the effect of different instructions on the weight shift task and the partial weight bearing task. Thirty-nine participants asked to keep 2/3 of their own body weight on their right leg and 1/3 of their own body weight on their left leg while standing. One group started with two-leg standing at the beginning and the other group started with one-leg (right) standing. Then, each group was asked to put 2/3 of their body weight on their right leg and the 1/3 of it on their left leg. Participants practiced 18 trials with 4 opportunities to receive knowledge of the result (KR), followed by 3 no-KR retention trials 5 minutes later and 24 hours later. The performance was superior when subjects were instructed to put more weight on a leg than when they were asked to reduce it. Therefore, in the practice of partial weight bearing, giving a proper instruction for the direction of the load is more effective than one for the participant's weight. It was also apparent that some of the participants practiced this task with their own strategy.<br>

収録刊行物

  • 理学療法科学  

    理学療法科学 22(1), 77-81, 2007-02-20 

    The Society of Physical Therapy Science

参考文献:  9件

参考文献を見るにはログインが必要です。ユーザIDをお持ちでない方は新規登録してください。

被引用文献:  1件

被引用文献を見るにはログインが必要です。ユーザIDをお持ちでない方は新規登録してください。

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10018875406
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10472896
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13411667
  • NDL 記事登録ID
    8749621
  • NDL 雑誌分類
    ZF21(教育--体育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1893
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
ページトップへ