学内検査実習前後における検査能力自己達成度および実習満足度の検討 Evaluation of Levels of Satisfaction and Self-Achievement in Clinical Examination Skills Pre- and Post-Training

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究では,学内検査実習前後における検査能力自己達成度および実習満足度について検討した。対象は,理学療法学科2年生のうち協力が得られた65名で,検査実習の事前学習形態により「上級生との合同学習群」,「知識習得群」,「実技練習群」の3群に分類した。評価は,検査実習前後にアンケートを実施し,検査遂行に必要と考えられる7項目に対する自己達成度および実習満足度について,Visual Analogue Scale(VAS)を用いて測定した。その結果,上級生との合同学習群は自己達成度,満足度ともに検査実習後に有意な増加を認め,知識習得群では自己達成度は検査実習後に有意に増加したが,満足度は有意な変化を認めなかった。しかし,実技練習群は自己達成度が検査実習後に低下する傾向を示した。このように,事前学習形態により異なる変化を認めたが,いずれの群も実践的な経験を通じて自己の評価を修正しており,早期の臨床実践は更なる学習の必要性を認識させる動因になることが考えられた。<br>

The purpose of this study was to investigate clinical test skills and satisfaction of training in pre- and post-training. Sixty-five physical therapy students in their second grade who agreed to participate in this study were divided in into three groups according to learning method before training: a combination learning with senior students group, a knowledge acquisition group, and a skill exercise group. Subjects were evaluated using a questionnaire consisting of 7 items related to the clinical test skills and one item related to satisfaction of the training by a subjective rating scale. In the combination learning group, the clinical test skills and satisfaction of training significantly increased after training. In the knowledge acquisition group, the clinical test skills significantly increased after training. In the skill exercise group, were the clinical test skills tended to decrease after training. This study suggests that although there were different result due to learning method before training, the previous training in school was useful for recognizing the necessity of learning more skills.<br>

収録刊行物

  • 理学療法科学  

    理学療法科学 22(1), 83-87, 2007-02-20 

    The Society of Physical Therapy Science

参考文献:  7件

参考文献を見るにはログインが必要です。ユーザIDをお持ちでない方は新規登録してください。

被引用文献:  1件

被引用文献を見るにはログインが必要です。ユーザIDをお持ちでない方は新規登録してください。

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10018875416
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10472896
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13411667
  • NDL 記事登録ID
    8749656
  • NDL 雑誌分類
    ZF21(教育--体育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1893
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
ページトップへ