大学と切れた高校化学 : 病状・原因・治療法 Disconnected Chemistry Education from High School over to University : Pathology, Etiology, and Possible Therapy

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抄録

生活に役立つ話はあまりない。学術趣味を漂わせながらも大学の化学には直結せず,入試で満点をとっても入学後に頭のリセットを要求する。それが日本の高校化学だ。「閉じた世界」の素顔を眺め,閉じさせた原因あれこれと,「開かせる」ための方法を考える。高校化学教育を劣化させた主犯は,初中等教育に関心がないまま入試問題をつくる大学人ではないか?

The high school chemistry education in Japan provides quite limited knowledge useful for daily life. And what is worse, though being infected by superfluous pedantry, it is almost utterly disconnected from university chemistry. Accordingly, even a youngster who has got a perfect score for chemistry in an entrance exam, has to reset his/her brain during the initial stages of university education. Here the author examines how Japanese high school education is "closed, " what have caused the closure, and what measures could "open" it. The main culprit for the devastation of high school education may be university chemistry professors/researchers who involuntarily take charge of the entrance exam, with complete lack of interest in the real situation of primary/secondary education.

収録刊行物

  • 高分子  

    高分子 57(4), 224-230, 2008-04-01 

    The Society of Polymer Science, Japan

参考文献:  7件

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10021119236
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00084926
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    04541138
  • NDL 記事登録ID
    9450568
  • NDL 雑誌分類
    ZP16(科学技術--化学・化学工業--高分子化学・高分子化学工業)
  • NDL 請求記号
    Z17-90
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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