シミュレーション研究における小学生用音読モデル作成の試み A Trial to Configure a Simulation Model of Reading for Primary School Children

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抄録

本研究では小学生が音読を学習する過程をシミュレーション・モデルの音読学習に反映させた場合とそうでない場合に, シミュレーション・モデルの音読成績が配当学年に影響されるか否かを検討することで, 小学生の音読モデル構築を試みた.音読学習時に成人用モデル構築と同様の方法で学習単語を入力したモデル (一括入力モデル) と, 小学生の音読学習に近づけ配当学年順に入力したモデル (配当学年順入力モデル) を構築し, 学習終了後に単語属性 (一貫性, 頻度, 配当学年) を操作した漢字二字熟語を入力した.その結果, 一括入力モデルでは配当学年の影響が現れず, 健常成人の音読特徴を示していたのに対し, 配当学年順入力モデルでは配当学年の影響が認められ, 健常児童の音読特徴と類似した.小学生の音読を対象にシミュレーション研究を行う際には, 小学生の音読学習環境に類似させて, モデルに音読学習を行う必要があることが示唆された.

In this study, we attempted to configure a simulation model of reading for Japanese primary school children. Two models were attempted: the input-at-one-time model and the input-in-AOA-order model. We input the learning words into the input-at-one-time model in the same way as in the model of reading for adults, and into the input-in-AOA-order model gradually in order of AOA (age of acquisition) to approximate the children's learning environment. We tested whether or not AOA affected reading with each model by using kanji words whose variables (consistency, frequency, AOA) were manipulated. The results showed that the input-at-one-time model did not show the influence of AOA, but the input-in-AOA-order model did. These findings indicated that the characteristics of reading with the input-at-one-time model are similar to those in normal adults, while those in the input-in-AOA-order model are similar to those in normal primary school children. We suggest that in simulating primary school children's reading, we need to configure a model which approximates the learning environment of children.

収録刊行物

  • 音声言語医学 = The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics  

    音声言語医学 = The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 49(2), 115-123, 2008-04-20 

    The Japan Society of Logopedics and Phoniatrics

参考文献:  23件

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10021300421
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00034826
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    00302813
  • データ提供元
    CJP書誌  J-STAGE 
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