難聴児のWPPSI知能診断検査下位検査プロフィールの特徴について Characteristics of WPPSI Intelligence Test Profiles of Hearing-Impaired Children

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抄録

聴覚活用による早期療育を受けた難聴児101人の6歳時点でのWPPSI知能診断検査結果について検討を行った.難聴児はいずれも知的には正常範囲 (動作性IQ90以上) で, 聴力は43~135dBの範囲であった.<BR>言語性下位検査の分析では, 「類似」の評価点が有意に高く, 「理解」の評価点が有意に低かった.また, 言語性IQが70以上の難聴児では, 「知識」の評価点も有意に高かった.以上の結果から「類似」は難聴児にとって得意な課題であり, 「理解」は不得意な課題であり, さらに言語性IQ70以上の難聴児では「知識」は得意な課題であると結論できる.<BR>動作性下位検査の分析では, 難聴児にとって「迷路」は応答しやすい課題であり, 「動物の家, 絵画完成」は個々の難聴児の能力差が出現しやすい課題であることが示された.<BR>これらの知見は, 難聴児のWPPSI検査結果を解釈, 判定するために有用であると思われる.

We analyzed the WPPSI intelligence test data of 101 hearing-impaired children aged 6 who had been educated through an auditory-oral and auditory-verbal educational method. These children had normal intelligence (performance IQ≥90) and their hearing loss ranged from 43 dB through 135 dB.<BR>Our statistical analysis of the data of the Verbal subtests showed that the average score of Similarities, one of the five Verbal subtests, was significantly higher than the average scores of the other Verbal subtests, Information, Arithmetic, Vocabulary and Comprehension; that the average score of Comprehension was significantly lower than the average scores of the other Verbal subtests; and that the average score of Information of the hearing-impaired children with verbal IQs of 70 or above was significantly higher than the average scores of Vocabulary and Comprehension. These results lead to the conclusion that hearing-impaired children are good at Similarities and weak at Comprehension, and that hearing-impaired children with verbal IQs of 70 or above are good at Information.<BR>Data analysis of the five Performance subtests (Animal House, Picture Completion, Mazes, Geometric Design and Block Design) shows that hearing-impaired children perform better on the Mazes task, and that the scores of Animal House and Picture Completion provide representations of the wide differences in the performance abilities for these subtests among hearing-impaired children.<BR>The findings of this research are useful for assessing more accurately the language and cognitive abilities of hearing-impaired children using the WPPSI intelligence test.

収録刊行物

  • 音声言語医学 = The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics  

    音声言語医学 = The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 49(3), 155-166, 2008-07-20 

    The Japan Society of Logopedics and Phoniatrics

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被引用文献:  1件

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10021300481
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00034826
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    00302813
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  J-STAGE 
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