臨床研究に関するブレンデッド型遠隔学習プログラムの教育効果測定の試み A blended learning program providing core competency in clinical research

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著者

    • 角舘 直樹 KAKUDATE Naoki
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 次橋 幸男 TSUGIHASHI Yukio
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 山本 洋介 YAMAMOTO Yosuke
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 三品 浩基 MISHINA Hiroki
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 中村 文明 NAKAMURA Fumiaki
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 福森 則男 FUKUMORI Norio
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 竹上 未紗 TAKEGAMI Misa
    • 国立循環器病研究センター予防医学・疫学情報部 Department of Preventive Medicine and Epidemiology, National Cerebral and Cardiovascular Center
    • 大野 慎也 OHNO Shinya
    • 京都大学大学院医学研究科薬剤疫学分野 Department of Pharmacoepidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 佐藤 恵子 SATO Keiko
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University
    • 渡部 一宏 WATANABE Kazuhiro
    • 昭和薬科大学薬学部医療薬学教育研究センター Educational and Research Center for Clinical Pharmacy, Showa Pharmaceutical University
    • 福原 俊一 FUKUHARA Shunichi
    • 京都大学大学院医学研究科医療疫学分野 Department of Healthcare Epidemiology, Graduate School of Medicine and Public Health, Kyoto University

抄録

  我が国では臨床研究のデザインから解析までの基礎知識(臨床研究コア・コンピテンシー)を理解する医療者は少ない.我々は,臨床現場で働く多忙な医療者が,臨床研究コア・コンピテンシーを学ぶための対面授業と遠隔学習システムを組み合わせたブレンデッド型遠隔学習プログラムを開発した.今回は,本プログラムの教育効果について報告する.<br>1)本プログラム終了から4か月経過時点で,対象者の64%が臨床研究に取り組み始めていた.<br>2)本プログラムは,臨床研究について議論できる仲間の数を増やすことにも寄与している可能性が示唆された.<br>3)本プログラムは,受講者の臨床研究に対する自信(自己効力感)を高めている可能性が示唆された.

  In Japan, few health care professionals have a basic understanding(core competency)of the design of clinical research and statistical analysis. We developed a blended distance–learning program comprising face–to–face lectures with e–learning for busy health care professionals who work in the clinical settings to achieve core competency in clinical research. The purpose of this study was to examine the educational effects of this program.<br>1)Four months after the end of the program, 64% of the participants had started to conduct clinical research.<br>2)This program may increase the number of research colleagues that can discuss clinical research.<br>3)This program could enhance the confidence(self–efficacy)of health care professionals in clinical research.

収録刊行物

  • 医学教育 = Medical education  

    医学教育 = Medical education 43(3), 205-210, 2012-06-25 

    Japan Society for Medical Education

参考文献:  15件

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030945585
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00013280
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    03869644
  • NDL 記事登録ID
    023870028
  • NDL 請求記号
    Z19-586
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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