臨床実習カンファレンスの展開の分析

書誌事項

タイトル別名
  • An Analysis of A Teacher's Approach in the Group Discussion of Nursing Clinical Practicum
  • <原著>

この論文をさがす

抄録

type:text

成人内科系看護実習でのカンファレンスの内容をテープ録音し,その実習カンファレンスの展開を分析し,教育的意義を検討した。その結果,4種類の展開のパターン,すなわち,「看護過程」を吟味する展開,看護活動を発展させる展開,看護活動の意味を抽出する展開,ならびに学生の自己理解を促す展開,を抽出した。『看護活動を発展させる展開』が最も多かったのは,患者の変化をもたらすにはある程度長期間を必要とする内科系看護実習の特徴を反映していると考えられ,これによって内科病棟における慢性疾患患者の看護を短期間に学ぶことを可能にしていると考えられた。また,このカンファレンスの展開の効果は,教師の発問等,教師の力量に影響されると考えられた。

The purpose of this study was to analyze a teacher's approach in the group discussion of nursing clinical practicum. Twelve groups' (62 students) discussions were recorded on tapes and were transcribed word for word. The following four approaches were claryfied from the data : an approach of discussing the Nursing Process, an approach of developing nursing interventions, an approach of deriving meanings of nursing interventions, an approach of paying attention to students' self-understanding. The approach of developing nursing interventions was frequently appeared in the group discussions.This approach helps students learn nursing for the patients with chronic illness in a short term.

source:Journal of School of Nursing, Chiba University

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ