阪神・淡路大震災における障害者の被災と今後の課題

書誌事項

タイトル別名
  • ハンシン アワジ ダイシンサイ ニ オケル ショウガイシャ ノ ヒサイ ト コ
  • Suffering from the Disaster of the Disabled in the 1995 Great Hanshin-Awaji Earthquake and Problems Awaiting Solution

この論文をさがす

抄録

兵庫県南部沖地震によって阪神間は6600人以上の尊い人命を失い、とりわけ移動性の低い高齢者・障害者が逃げ遅れ死傷するケースが多かった。また、避難所でも高齢者など社会的弱者が多く、その避難が長期化する傾向が見られた。本調査研究は、この問題の緊急性・重要性に鑑み、被災した障害者の被災実態と被災直後の避難行動、および被災前と被災後の交通環境の変化に対する意識変化について災害時の生活調査を行ったものである。研究方法は74人に対してヒアリング等によって行ったもので次の結果が得られた。1)脱出・救援に関して自力で脱出できない人に対する存在情報を他者に知らせる方法の制約があったこと。2)ライフラインに関しては生命維持・医療装置の切断は特に高齢者・障害者への影響が大きかった。3)交通については地震直後の行動ができず家族・知人・友人等の援助による避難が多く、当初は殆ど外出できる状況に無かった。また自動車が大きな役割を果たしたがリフト等のついたスペシャルトランスポートが阪神地区ではその整備が遅れ殆どないため全く外出ができなかった人も多い。4)情報については発信・受信に大きな制約を受けた。これは救出、避難、状況把握、日常生活情報、薬・機器情報、安否確認、福祉・医療施設利用情報、公的機関・ボランティア・介助者とのコミュニケーション、などあらゆる場面で問題となった。6)補助具・補装具・薬等についてはストックを切らしたときの手配や避難時に持ち出すことができなかった。また歩行器は使えず、障害者用自動車は被害を受け使えなかった。6) 福祉・医療システムについて、施設は通常の様々なサービスや医療との連携の拠点となっているため施設が被害を受けたことにより、訪問介護・通所・通院・給食・ボランティア・職員出勤等の人的システムに大きな打撃があった。

By the Hanshin-Awaji Earthquake,more than 5,500 people in Hanshin area were taken their precious lives,including the elderly and the disab1ed whose mobility were reduced. There were many cases they failed to escape,and were killed and wounded. As the majority of people who were obliged to live in shelters were social handicapped like the Elderly,they tended to stay over along period of time. In consideration of the urgency and the importance of this problem,we made the living investigation into the actual condition of suffering from the disaster of the disabled and their refuge action just after the Earthquake,and the change of consciousness against traffic environment before and after the Earthquake. This investigation was done by hearing to 74 people,and the result is as follows :1) Concerning escape and rescue,there was some restriction of way to inform the existence information of people who could not escape for oneself to the others. 2) Concerning lifeline,the cut of life maintenance medical equipment had a tremendous influence especially on the elderly and the disabled. 3) Concerning transportation,many of them could not move just after the Earthquake,and escaped by the help of their family or friends. At first they were not in the condition to be able to go out. Although automobiles played an important role in the Earthquake,many people in Hanshin area could not go out because there were few lift-equipped special transport owing to the delay of its arrangement. 4) There was heavy restriction on sending and receiving information,which caused a lot of problems in rescue,refuge,understanding conditions,daily-life information,medicine and equipment information,confirming safety,information on welfare and medical institution available,and communication among public organization,volunteer and life supporter. 5) Concerning technical aids and medicine,they could not make arrangements in case of being out of stock,or could not take them out when they took refuge. In addition,they could use neither walking aids nor cars for the disabled,because the latter was damaged. 6) Concerning welfare and medical system,human system (visiting care service,day service,medical trip,meal service,volunteer,attendence of workers etc.) was severely hit by the damage of institution,which was the base connected with ordinary various services and medical treatment.

postprint

収録刊行物

  • 総合都市研究

    総合都市研究 (57), 141-150, 1995

    東京都立大学都市研究センター

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ