製作学習における中学生の達成目標の分類

書誌事項

タイトル別名
  • セイサク ガクシュウ ニ オケル チュウガクセイ ノ タッセイ モクヒョウ ノ ブンルイ

この論文をさがす

抄録

本研究では,比較的長期にわたる作業課題における中学生の目標設定の傾向と,その達成行動や達成結果への影響を検討することを大きな目標とし,そのため生徒の達成目標の分類基準を作成することが目的とされた。そこで,中学校技術科木材加工領域における設計段階での目標設定を用いて彼らの目標が収集され,それらの分類が試みられた。その結果,最終的には,分類基準に関しておおむね妥当な基準を作成することができた。特に,この段階で作品のイメージや製作上の技法がきわめて具体的にできている生徒とそうでない生徒とが確認できたほか,目標設定に関する質的な側面の分類可能性についても,製作の方針が具体化された目標と,完成時の作品の機能や外観が具体的に想定された目標の区別や,作品全体にわたる目標と部分的な目標の区別などが,部分的にではあるが示唆されている。目標設定におけるそれらの側面の有用性と,分類基準のさらなる精緻化の必要性について,考察が加えられた。

In order to investigate secondary-school students' goal setting for long-term achievement tasks, this study aimed to develop a categorization system of their achievement goals. One hundred and thirty students reported their goals of designing and making an woodwork, and their responses were categorized to one of three aspects and three level of concreteness. The final categorization standards had relatively high validity. That could identify the students who had clear image for their own product and those who had no clear image, or those who focused on technical skills and who focused on appearance, or those who set general goal and who set specific goal. The importance of these aspects and necessity for improve categorization were discussed.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ