対末期患者のコミュニケーション場面における看護婦の感情に関する研究

書誌事項

タイトル別名
  • Nurses' Feelings in Communication between Nurses and Patients in Terminal Stage
  • タイ マッキ カンジャ ノ コミュニケーション バメン ニ オケル カンゴフ ノ カンジョウ ニ カンスル ケンキュウ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究では, 看護婦と末期患者のコミュニケーションの課題を考察するために, 末期患者とのコミュニケーション場面における看護婦の感情を明らかにすることを目的とした.その結果, 看護婦の感情は《事実を知っている緊張感》, 《患者の人生に影響を与える責任の重み》, 《思いを共有できないつらさ》, 《何もできない申し訳なさ》, 《看護の手ごたえのなさ》, 《余裕のなさ》, 《責められることへのやるせなさ》, 《患者の心の中に入る怖さ》の8つに分類された.さらにターミナルケアに関わる看護婦は, 末期医療の特殊性から, 患者と同じ目標をもつことが難しいことを悩んでおり, また, 看護婦の無力感, 自信のなさなどから, ひとりの人間として患者と関わることが困難であることがわかった.これらのことから, 末期患者とのコミュニケーションの課題として, 末期医療の厳しい現実を正しく見つめた上で, まず自分のいかなる感情も自分のものとして受け入れ, さらに自分を価値ある人間として認めることが重要であると考えられた.

The purpose of this reseach is to clarify nurses' feelings when they communicate with patients in terminal stage, in order to consider the issue of communication in terminal care. On an analysis of data, nurses' feelings in communication with those patients could be divided into following 8 types : 1. Sense of tension caused by knowledge of the truth 2. Sense of responsibility for having influence on patient's life 3. Bitterness of not being able to share patient's wishes 4. Feeling of incompetence 5. Feeling of not having an effective care 6. Difficulty of having reserve power of mind 7. Disconsolate thinking that they might be blamed by others 8. Timidness of touching patient's mind It was clarified through this research that nurses suffer that they can not share the same gorl with patients due to difficulty of terminal care, and they have also difficulty to relate with patients as a person, because they are not confident of themselves. It is considered that in order to solve the issue of comumunication, nurses shoud understand the hard reality of terminal care, accept their own feelings, and recognize themselves as a worthy person.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ