大学生における関係的自己の可変性と自尊感情との関連 Variability in the Relational Self and Self-Esteem : College Students

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著者

    • 無藤 隆 MUTO TAKASHI
    • お茶の水女子大学生活科学部 FACULTY OF HUMAN LIVING AND ENVIRONMENTAL SCIENCE, OCHANOMIZU UNIVERSITY

抄録

本研究の目的は,人間関係に応じて自己が変化する動機,変化に対する意識を測定する尺度の作成および自尊感情との関連における性差を検討することである。大学生男女742名を対象に,変化程度質問,変化動機尺度,変化意識尺度,セルフ・モニタリング尺度,相互独立的-相互協調的自己観尺度,自尊感情尺度などからなる質問紙を実施した。主な結果は以下の通りである。1)変化動機尺度は関係維持,自然・無意識,演技隠蔽,関係の質の4因子,変化意識尺度は否定的意識,肯定的意識の2因子が見いだされ,信頼性と妥当性が確認された。2)変化動機の関係維持,自然・無意識,関係の質は,男性よりも女性の方が得点が高かった。3)男女ともに,変化程度は自尊感情との関連が見られなかったが,女性においてのみ否定的意識と演技隠蔽の自尊感情への負の影響が認められ,変化動機および変化意識と自尊感情との関連には,性別による違いがあることが示された。

The aims of the present study were to construct scales measuring motives toward the self-concept depending on social relations and the sense of variability in that aspect of self-concept, and to examine gender differences in the relation between these scales and self-esteem. Questionnaires that included scales evaluating the degree of their perceived variability, motives toward and sense of variability, and self-monitoring, as well as independent and interdependent self-construal were completed by 742 college students. The main results were as follows : (1) Factor analysis on motives toward variability yielded 4 factors (maintaining social relations, unintentional/unconscious, acting/masking, and relationship quality), whereas factor analysis on sense of variability yielded 2 factors (positive and negative sense of variability). Reliability and validity of those scales were confirmed. (2) Women scored higher than men on maintaining social relations, unintentional/unconscious, and relationship quality. (3) Negative sense of variability and self-concept variability by way of acting/masking were negatively correlated with self-esteem for the women only, which suggests that a gender difference may exist in the relation between variability of relational self and self-esteem.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 51(1), 33-42, 2003

    日本教育心理学会

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001889086
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Journal Article
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    6600615
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
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