生徒の達成目標志向性とコンピテンスの認知が学業的援助要請に及ぼす影響 : 抑制態度を媒介としたプロセスの検証 Academic Help-Seeking : Achievement Goal Orientations and Perceptions of Competence

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抄録

独力では解決できない課題を解くために他者に助言を求める行為は,生徒の学習過程において重要な学習方略にあたり,学業的援助要請と呼ばれる。本研究では,学業的援助要請への認知傾向である態度を媒介要因としたRyan & Pintrich (1997)の「動機づけ-態度-要請行動」モデルについて,彼らのモデルで想定されていた能力感への脅威以外の抑制態度を解明し,さらに要諸形態の区別を行うことによりモデルを精緻化した。また,友人と教師という要請対象者別にモデルを構築し,これらを比較検討した。その結果,熟達目標の高さは,無効感を媒介して,適応的要請に影響していた。一方,遂行目標,学業コンピテンスは,能力感への脅威を媒介して,依存的要請や要請回避に影響していた。しかし,遂行目標に関しては,自律性を媒介することにより適応的要請を促進するという側面があることも明らかになった。対教師群と対友人群のモデルでは,特にコンピテンスの認知の影響に違いがみられた。

Academic help-seeking is an important learning strategy that students use to solve difficult problems and problems that they do not understand. The goal of the present study was to examine how students' motivation (achievement goal orientations and perceptions of competence) influences 3 styles of academic help-seeking (adaptive help-seeking, dependent help-seeking, and avoidance of help-seeking) through the students' attitudes about seeking help from others. Two models (a teacher acting as helper, or peer helpers) were constructed and compared in this study by means of a questionnaire on the former, which was given to 169 junior high school students (81 males, 88 females), and on the latter, to 164 junior high school students (82 males, 82 females). The results showed that mastery goal orientation indirectly influenced adaptive help-seeking through students' feeling of being useless. Conversely, performance goal orientation and cognitive competence indirectly influenced dependent help-seeking and avoidance of help-seeking through the students' uncertainty and feelings of inferiority about their own competence. In contrast, performance goal orientation had an indirect positive influence on adaptive help-seeking when an autonomous attitude (solving a problem on one's own) was applied indirectly through mediation. A comparison of students' responses to questions asking about a teacher acting as helper, or peer helpers, showed that there were some significant differences in the effect of perceptions of competence.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 51(2), 141-153, 2003-06-30

    日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001889096
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    6637736
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
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