中学生の不登校傾向と幼少期の父親および母親への愛着との関連 Junior High School Students' Tendency Toward Non-Attendance at School and Attachment in Early Childhood

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究では, 中学生の不登校傾向と幼少期の父母への愛着表象との関連を検討した。480名の中学生を対象とし, 以下の結果が得られた。1)「別室登校を希望する不登校傾向」は主に母親の「安心・依存」と「不信・拒否」, 「遊び・非行に関連する不登校傾向」は両親への「安心・依存」と「不信・拒否」が関連していた。また, 「在宅を希望する不登校傾向」では異性親への「安心・依存」と「不信・拒否」が関連していた。一方, 「精神・身体症状を伴う不登校傾向」は, 「分離不安」との関連が強かった。2)女子では, 幼少期の母親への愛着がアンビバレントな型である場合や, 父母間の愛着にズレが生じている場合に不登校傾向が高まる傾向が示された。女子はこうした家族内における情緒的不安定性への感受性が強く, 不登校傾向を示しやすいと言える。3)男子では, 「在宅を希望する不登校傾向」得点が高く, 幼少期の父母両者に対する愛着の「不信・拒否」と関連があることが特徴的であった。これは青年期以降の社会的ひきこもりに見られる状況と一致しており, 登校しながらも在宅を希望している男子の中に, 思春期時点ですでに同様の傾向が示されていると言える。

The relation between junior high school students' tendency toward non-attendance at school and their attachment for their parents in early childhood was examined through the responses of 480 junior high school students on a questionnaire. The main results were as follows : (1) The students who tended to go to school except to regular classes reported less secure attachment for their mothers. Those who tended to like having fun or engaging in delinquent activities reported less close attachment for their parents. Those who preferred to stay at home reported less strong attachment for their parents. Those who preferred to stay at home reported less strong attachment for the parent of the opposite gender. Moreover, students with psychological or physical symptoms reported more separation anxiety. (2) The girls who were classified as ambivalent toward their mother, or who had a different level of attachment for each parent, reported these tendencies strongly. The girls' results were different from those reported by the boys. These results suggest that girls are more sensitive than boys to emotional instability in their family. (3) In the boys, preferring to stay at home was related to avoiding their parents. These results also showed much the same patterns of social withdrawal as after adolescence.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 52(3), 264-276, 2004-09-30

    日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001889139
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    7258251
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
ページトップへ