幼児の自己制御認知タイプと向社会的行動との関連 Relationship Between Perceived Self-Regulation and Prosocial Behavior in Preschool Children

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抄録

本研究では, 幼児の自己制御認知と向社会的行動との関係を検討した。5歳児男児17名, 女児16名を被験者とし, 自己主張および自己抑制認知評定, 向社会的行動観察を行った。自己制御認知は, 自己主張および自己抑制側面からとらえ, 幼児自身に評定させた。また, 向社会的行動は, 2人以上で行われている仲間との遊び場面を観察し, 自主性(自発・依頼)の観点から分類した。その結果, 自己主張的側面および自己抑制的側面の認知のバランスにより, 幼児の自己制御認知タイプを, 両高型・主張型・抑制型・両低型の4つに分類できることが示された。さらに, 自己主張も自己抑制もすると認知している(両高型)幼児は, 自発的向社会的行動を多く行っていること, 自己主張するが自己抑制しないと認知している(主張型)幼児は, 仲間から援助を依頼される回数が少ないことが明らかにされた。これらの結果より, 幼児の自己制御認知タイプに個人差が見られること, 自己制御認知タイプの個人差が向社会的行動に影響を及ぼしていることが示唆された。

The present study examined the relation between perceived self-regulation and prosocial behavior in preschool children. Thirty-three 5-year-old children evaluated their self-assertiveness and self-inhibition on the Self-Regulation Scale. Their prosocial behavior observed in a free-play session was classified as self-initiated behavior or requested behavior. For the data analysis, the children were divided according to their scores on self-assertiveness and self-inhibition into 4 types of perceived self-regulation : high-high, high-low, low-high, and low-low. The children who were high on both measures, that is, who recognized themselves as more assertive and more inhibited, engaged in more self-initiated prosocial behavior than did other children ; the high-low children, that is, those who recognized themselves as more assertive and less inhibited, were less frequently asked by their friends for help than were other children. These results suggest that there are different types of perceived self-regulation in both self-assertiveness and self-inhibition. Furthermore, the children's prosocial behavior is related to the type of perceived self-regulation.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 47(2), 160-169, 1999-06-30

    日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893167
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    4819559
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
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