日本文化における相互独立性・相互協調性の発達過程 : 比較文化的・横断的資料による実証的検討 Developmental Process of Independent and Interdependent Sef-Construal in Japanese Culture : Cross-Cultural and Cross-Sectional Analyses

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抄録

文化的自己観の個人への反映である相互独立性と相互協調性について,日本文化での発達過程を探ることが本研究の目的である。既存の尺度(高田他,1996)に加え児童・生徒用尺度を作成した上,児童期後期から老人期に亘る横断的資料により発達的変化を検討し,更に日本人青年の相互独立性と相互協調性を西欧人青年と比較した結果,(日本人青年は西欧人青年に比べ相互独立性が低く相互協調性は高く,相互協調性が相互独立性を凌ぐ傾向が児童期から青年期を経て若年成人期まで見られる,(2)相互独立性は小学校高学年から中学生にかけて低下するが,若年成人期以降は一貫して上昇する,(3)相互協調性は小学校高学年から中学生にかけて低下するが,青年期には高い水準を維持した後,成人期では減少し老人期で再び上昇する,という結果を得た。これらの知見から,文化的自己観が自己スキーマに反映する際の2種の過程が示唆された。

In order to investigate developmental changes in independence and interdependence, or self-schemata, as identified with the cultural view of the self in Japanese culture, a new version of Takata et al.'s (1996) scale was constructed for children. In one study, Japanese, divided into 7 age groups from elementary school to senior citizens, took these scales:participants in another study were Australian, Canadian, and Japanese college students. The results showed that (1) Jaranese college students are more interderendent and less inderendent than Australian and Canadian college students; (2) independence in the Jananese participants was lowest in adolescents;the older the Japanese participants were, the more independent they were;(3) interdependence was highest in the adolescent group, and the adults were rather less interdependent. The mean scale values for Japanese adults thus showed high independence and low interdependence. Based on these results, two hypothetical processes were suggested to explain how the cultural view of the self is internalized as a part of the self schema.

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被引用文献:  2件

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893184
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    4973004
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
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