小学生の対人関係の類型と適応 : 絵画愛情関係テスト (PART) による検討 Patterns of Social Relations and Psychological Adjustment Among Elementary School Children : Using the Picture Affective Relationships Test

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抄録

本研究は, 小学校3年生と6年生689名を対象とし, ある対象がどの人にとっても必ずしも同じ心理的機能を持つものではないという仮定に基づき, 絵画愛情関係テスト (PART) を用いて対人関係の枠組みを測定した上で心理的適応との関係を以下の2点について検討した。(1)小学生の対人関係の枠組みで, 母親が優勢な母親型と友だちが優勢な友だち型とでは, 両タイプとも支えとなる枠組みを持つために心理的適応には差がないであろう。(2)しかし, 対人関係に関心を持たない, あるいは, 対人的交渉の相手が豊かでない小学生(Lone-wolf型)では, 心理的適応に困難があるであろう。心理的適応度の測定には, 孤独感, 自尊心, 自己効力感の3種の測定具が用いられた。その結果, 対人関係の枠組みの中で相対的に母親が優勢であっても友だちが優勢であっても, 誰かとの関係がありさえすれば一般的な適応には差がないが, 具体的には対象を挙げないLone-wolf型の子どもは適応得点が低いことが明らかとなった。

We tested the hypotheses that (1) there would be no differences in psychological adjustment between children who had mother-dominant and friend-dominant patterns of affective relationships, because their framework of social relations would support their being, and that (2) "lone wolf" children, who by definition lack or underutilize human resources, would have difficulties in maintaining their adjustment. Patterns of social relations were assessed in 689 children from the third and sixth grades, through a self-report method, the Picture Affective Relationships Test ; their psychological adjustment was assessed by means of the Loneliness, Self-Esteem, and Self-Efficacy scales. The results indicated that there were no differences in psychological adjustment between mother-dominant and friend-dominant participants, but those who lacked affective figures had lower adjustment scores than their mother-dominant and friend-dominant counterparts. The typological analyses applied in the present research were discussed.

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893198
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    5449153
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
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