2つの親和動機と対人的疎外感との関係 : その発達的変化 Developmental Change in the Relation Between Two Affiliation Motives and Interpersonal Alienation

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抄録

本研究の目的は, 拒否不安と親和傾向という2つの親和動機と対人的疎外感との関係, 及びそれらの関係の発達差や男女差を調べることであった。中学生366名, 高校生528名, 大学生233名を対象に親和動機, 対人的疎外感及び自我同一性についての質問紙調査を行った。その結果, 拒否不安と親和傾向は高い正の相関を示すにもかかわらず, 拒否不安は対人的疎外感と正の関係を, 親和傾向は負の関係を示した。また, 結果には男女差, 発達的差異があった。(1)女子において, 拒否不安は成長に伴い漸減した。(2)男子では, 拒否不安は中学生で対人的疎外感と負の関係を示したのに対し, 大学生では正の関係を示した。(3)拒否不安と親和傾向の相関は, 中学生の方が, 高校生, 大学生よりも高かった。これらの結果から, 2つの親和動機の変化は, 対人関係を適応的に維持していくための発達課題を示しているのではないかと考えられた。

The purposes of the present study were to investigate the relation between 2 affiliation motives -sensitivity to rejection and affiliative tendency -and interpersonal alienation, and also to investingate developmental and gender differences in this relation. Questionnaires on affiliation motives, interpersonal alienation, and ego identity were completed by 366 junior high school students, 528 senior high school students, and 233 university students. The results revealed a highly positive relation between affiliative tendency and sensitivity to rejection. In spite of this result, affiliative tendency was negatively related to interpersonal alienation:on the other hand sensitivity to rejection was positively related to interpersonal alienation. Gender and developmental differences were also found:(1)Female subjects' sensitivity to rejection was negatively correlated with age. (2)Sensitivity to rejection and interpersonal alienation were negatively correlated in male junior high school student, but positivel correlated in male university students. (3)Affiliative tendency and sensitivity to rejection showed a higher positive correlation in junior high school students than it did in high school or university students. The results of the present study suggest that changes in these 2 affiliative motives are developmental tasks that maintain adaptive interpersonal relations.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 48(3), 352-360, 2000

    日本教育心理学協会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893225
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    5554091
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
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