中学生の学校生活スキルに関する研究 : 学校生活スキル尺度(中学生版)の開発 School-Life Skills Scale : Development of a Junior High School Student Form

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究の目的は,学校心理学の援助領域である学習面,心理・社会面,進路面,健康面という枠組みを用い,中学生が学校生活を送る上で出会う発達課題・教育課題の解決を促進するスキル(以下,学校生活スキル)の個人差を測定するための尺度を作成することである。Darden他(1996)によって作成されたLSDS-Bのライフスキルの項目,教師17名を対象とした半構造的面接,中学生108名を対象とした自由記述調査から学校生活スキル項目を収集し,内容的妥当性の検討および予備調査を行い尺度に採用する項目を選定した。収集・選定された項目を基に,中学生809名を対象に調査を実施した。その結果,54項目からなる学校生活スキル尺度(中学生版)が作成された。因子分析の結果,この尺度は自己学習スキル,進路決定スキル,集団活動スキル,健康維持スキル,同輩とのコミュニケーションスキルの5つの下位尺度から構成されていることが示された。次にこの尺度の信頼性・妥当性の検討を行ったところ,各下位尺度においてある程度の信頼性と妥当性が確認された。

The purpose of the present study was to develop a scale to measure individual differences in school-life skills in junior high school students. School-life skills were defined as ones needed to solve the developmental and educational tasks faced by students during their junior-high-school years. The scale was based on the framework of school psychology for supporting students, which includes 4 aspects : academic, psychological/social, career, and health. Skill items were collected from 3 sources: the Life-Skills Development Scale-Adolescent Form, semi-structured interviews with 17 teachers, and skill descriptions provided by 108 junior high school students. Content validity was examined and preliminary study was conducted to select the items included in the scale. Then, a questionnaire of the 57 chosen items was completed by 809 junior high school students. As a result, a 54-item School-Life Skills Scale-Junior High School Student Form was developed. Factor analysis yielded 5 subscales : self-study skills, career decision skills, group activity skills, health maintenance skills, and peer communication skills. The results also showed that the scale was moderately reliable and valid for measuring school-life skills in junior high school students.

収録刊行物

被引用文献:  1件

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001893303
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    6215939
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
ページトップへ