青年期における同一性の感覚の構造 : 多次元自我同一性尺度(MEIS)の作成 Structure of the Sense of Identity in Adolescents : Development of the Multidimensional Ego Identity Scale(MEIS)

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抄録

本研究の目的は, Erikson理論に基づいて, 第V段階における同一性の感覚を測定する多次元自我同一性尺度(MEIS)を新たに作成し, 青年期における同一性の感覚の構造を検討することである。Eriksonの記述に基づき, 「自己斉一性・連続性」「対自的同一性」「対他的同一性」「心理社会的同一性」の4つの下位概念が設定された。20項目からなるMEISを大学生390名(18-22歳)に施行し, 因子分析を行ったところ, 4つの下位概念に完全に対応する4因子が得られた。α係数, 再検査信頼係数, 2時点での因子分析における因子負荷量の一致性係数などの結果から, 高い信頼性が確認された。また, EPSIとの関連から併存的妥当性が確認され, 自尊心尺度, 充実感尺度, 基本的信頼感尺度との関連から構成概念的妥当性(収束的・弁別的妥当性)が確認された。また, 年齢が高くなるほどMEIS得点が高くなるという結果から, 発達的観点からの構成概念的妥当性も確認された。このように信頼性・妥当性の高い多次元自我同一性尺度(MEIS)が作成され, 青年期における同一性の感覚は4次元からなる構造であることが示唆された。

The puroposes of the prenent study were to develop the Multidimensional Ego Identity Scale(MEIS) and to examine the structure of the sense of identity in adolescents. 4 components of ego identity derived from Erikson's descriptions were hypothesized : (1)Self-Sameness, Continuity ; (2)Self Identity ; (3)Interpersonal Identity ; and (4)Psychosocial Identity. The 20-item MEIS was completed by 390 university students(153 men, and 237 women) 18-22 years old, mean age 19.6, from two universities. Factor analysis yielded 4 factors which corresponded with the hypothesized 4 components. High reliability of the MEIS was confirmed by results of measures of internal consistency, test-retest reliability, and stability of factor structure. Concurrent validity, convergent validity, and discriminant validity of the MEIS were assessed by correlational analysis and factor analysis. In addition, construct validity was examined from a developmental perspective. The results showed that the MEIS had high reliability and validity, and that adolescents'sense of identity consists of the hypothesized 4-component structure.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 49(3), 265-273, 2001-09-30

    日本教育心理学会

被引用文献:  2件中 1-2件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110001897539
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    5939620
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    CJP引用  NDL  NII-ELS 
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