共同作業を中心とした遠隔協調学習の実験的検討 An experimental study on distance collaborative learning mainly based on cooperative work

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著者

    • 三島 雄一郎 MISHIMA Yuichiro
    • 東京電機大学大学院 理工学研究科 情報システム工学専攻 Graduate School of Science and Engineering, Tokyo Denki University
    • 高柳 俊多 TAKAYANAGI Shunta
    • 東京電機大学大学院 理工学研究科 情報システム工学専攻 Graduate School of Science and Engineering, Tokyo Denki University
    • 小泉 寿男 KOZIUMI Hisao
    • 東京電機大学大学院 理工学研究科 情報システム工学専攻 Graduate School of Science and Engineering, Tokyo Denki University

抄録

本稿では,コンピュータとインターネットを用いた遠隔教育における協調学習の方式とその支援方針,および実際の教育現場に本方式を試用した結果について述べる.協調学習では議論主体のコミュニケーションがなされ,支援システムの機能としては,学習者の状態を同定しその情報を提供するものや,議論の進行状況からグループの状態をとらえ議論を支援することで協調学習の促進を図るものが多い.本方式では,議論によるコミュニケーションを通じ,学習成果物としてドキュメントを共同で作成する作業を取り入れ,協調的活動や知識共有の促進を目的とする.また,議論の進行状況に加え学習者の作業状態やドキュメントの作成状況を把握・管理し,議論時の支援および教師による指導の支援を行うシステムの構築を目指す.In this paper, we describe a method for collaborative learning and its supporting scheme in distance learning, which uses computer and Internet, and report some results from a trial of the method in the real classroom environment. In collaborative learning, discussion-based communication is employed and the supporting system mainly identifies and provides the status of students, or captures the status of the group measuring the progress of discussion and provides supporting information to the participating members to activate the collaborative learning. In our method, we introduce a process of documentation as the results of learning through discussion- based communication to promote collaborative activities and knowledge sharing. We also aim to construct a supporting system, which helps the discussion phase and the instruction by the teacher through recording and managing progress status of discussion, and students' work status and the documentation status.

In this paper, we describe a method for collaborative learning and its supporting scheme in distance learning, which uses computer and Internet, and report some results from a trial of the method in the real classroom environment. In collaborative learning, discussion-based communication is employed and the supporting system mainly identifies and provides the status of students, or captures the status of the group measuring the progress of discussion and provides supporting information to the participating members to activate the collaborative learning. In our method, we introduce a process of documentation as the results of learning through discussion-based communication to promote collaborative activities and knowledge sharing. We also aim to construct a supporting system, which helps the discussion phase and the instruction by the teacher through recording and managing progress status of discussion, and students' work status and the documentation status.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)

    情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 2004(31(2003-GN-051)), 67-72, 2004-03-19

    一般社団法人情報処理学会

参考文献:  5件中 1-5件 を表示

被引用文献:  3件中 1-3件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110002665963
  • NII書誌ID(NCID)
    AA1155524X
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • NDL 記事登録ID
    6911917
  • NDL 雑誌分類
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL 請求記号
    Z14-1121
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  IPSJ 
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