バランス理論を用いた社会的エージェントの分析

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タイトル別名
  • バランス リロン オ モチイタ シャカイテキ エージェント ノ ブンセキ
  • Analysis of Social Agents Using Balance Theory
  • コミュニティとエージェント

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抄録

社会的エージェントが人間関係に与える影響を調べる第1歩として,エージェントがバランス理論に従って人間関係に影響を与えうるかを調べる実験を行った.エージェントが人間の意見に対して賛成や反対を表明することで,人間がエージェントに対して好意や敵意を抱くかを確かめた.次に,人間エージェント間の関係と人間関係の間にバランス理論が働くかを実験した.実験結果から,人間同士が会話をしない状況ではエージェントが人間関係に影響を与えることが分かった.しかし,人間同士で少しでも会話をすると,エージェントは人間関係に影響を与えられなくなった.会話分析の結果から,人間同士の会話による同調がエージェントの賛成や反対の効果を失わせることが分かった.

We conducted an experiment to determine whether agents could influence human relations along the lines of the balance theory.We confirmed that our agent could win favorable feelings from subjects by showing an agreeing attitude to them and,conversely, unfavorable feelings by showing a disagreeing attitude.Next, we validated the balance theory as a rule governing both agent-human relations and human relations.In our experiment,we found that the agent could influence subjects' relations providing that they did not have a conversation.As a result of conversation analysis,we conclude that the subjects' tendency to sympathize with others through conversation eliminated the influence of the agent's agreeing or disagreeing attitude.

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参考文献 (17)*注記

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