電子調達のための共適応マッチメーキング

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タイトル別名
  • デンシ チョウタツ ノ タメ ノ キョウ テキオウ マッチメーキング
  • Co-adaptive Matchmaking for e-Procurement
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抄録

インターネット上での電子調達を「調達側と供給側による財やサービスの仕様の交渉過程」と位置づけ、適合フィードバックに基づく共適応マッチメーキングモデルを提案する。まず、現実社会の事例を分析し、電子調達が仕様自体を変化させていく交渉過程(共適応マッチメーキング)であり、仕様が固定のネットオークションとは異なることを示す。次に、情報検索の手法である適合フィードバックを仕様の検索に適用し、調達側と供給側の交渉過程を漸次的な相互選択過程としてモデル化する。さらに、この計算モデルの性質を調べるためのシミュレーションを行い、取引市場の変化に応じて、適合フィードバックのしきい値を適応的に設定することにより、良好な収束性能が得られることを示す。

In this study, we propose a co-adaptive matchmaking model based on relevance feedback by characterizing e-procurement on the Internet as a negotiation process concerning goods and services by buyers and suppliers. First, we analyze a real-world example, then we show that e-procurement is a negotiation process to change specification mutually (Co-adaptive Matchmaking) and it differs essentially from Internet auctions in that it is conducted by fixed specification. Next, we apply relevance feedback for the specification search and we model the negotiation process among buyers and suppliers as a gradual mutual selection process. Additionally, we present a multi-agent system to simulate understanding the features of the model. As a result of the experiment, we show that the setting of an adaptive threshold of relevance feedback depending on changes in the market result in better convergence performance.

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