参照の空間局所性を最大化するボリューム・レンダリング・アルゴリズムの改良

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  • サンショウ ノ クウカン キョクショセイ オ サイダイカ スル ボリューム レンダリング アルゴリズム ノ カイリョウ
  • Improvement of a Volume Rendering Algorithm for Maximum Spatial Locality of Reference

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抄録

ボリューム参照の空間局所性を最大化するボリューム・レンダリング・アルゴリズム,キューボイド順レイ・キャスティング法では,ベクトル長の短縮と,カラム競合という2つの問題がある.従来手法のようにボリュームを3次元配列で定義すると,これらの問題は互いに競合し,両方を満足させることは難しい.本稿ではボリューム空間の座標から実効アドレスへのアドレス変換の任意性に注目し,両問題を同時に解決するアドレス変換を提案する.プログラムを実装し評価した結果,提案手法によりベクトル長が改善され,描画性能が28.2%向上した.

A cuboid-order ray-casting algorithm maximizes spatial locality of reference to the volume data and has two problems: shortening of vector length and column conflict in cache memory. It is difficult to solve both of them at the same time. Because these problems conflict each other when the volume data is defined as a normal three-dimensional array. In this paper we propose an address transform method by which these problems are separately solved. The evaluation result shows that rendering performance of our method is improved by 28.2%.

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