移動経路情報を利用した路車間通信方式のシミュレーションによる評価

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  • モバイルコンピューティング移動経路情報を利用した路車間通信方式のシミュレーションによる評価
  • モバイルコンピューティング イドウ ケイロ ジョウホウ オ リヨウ シタ ロシャ カン ツウシン ホウシキ ノ シミュレーション ニ ヨル ヒョウカ
  • Evaluation of a Road - vehicle Communication Protocol with Mobility Specification by Simulation
  • モーバイルコンピューティング

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抄録

近年,交通渋滞や事故,環境悪化などの交通問題の軽減に向けて,ITS (Intelligent Transport Systems)の研究が世界的に行われている.たとえば,カーナビゲーションシステムの高度化や,マイクロソフトのAuto PC,インテルのConnected Car PCなど,自動車に計算機を搭載し,無線通信を用いてデータをやりとりするシステムがあげられる.これらの通信手段は,携帯電話が一般的であるが,より高速な通信手段として,VICSの光ビーコンや,自動料金収受システム(ETC)がすでに実用段階にある.これらは,小さな通信可能領域(セル)を持つ中継基地局を経由して,道路と車両の間の通信(路車間通信)を行う.しかし,セルが小さいため,そこを通過する間にやりとりできるデータ量は限られ効率が悪い.我々は,移動する自動車が小さなセルを持つ中継基地局を複数経由して通信する場合,現在地,進行方向などの自動車側の情報を利用することにより,連続して効率良く通信を可能とする空間的時間的資源割当てプロトコル(STRAP)を提案している.STRAPでは,設定した移動計画どおりに移動計算機が移動することを前提としているが,本論文では,より実用に耐えられるよう,STRAPを拡張することで移動計画から逸れる場合の補正メカニズムを追加するとともに,実環境を想定したモデル上においてシミュレーションを用い,従来からのブロードキャスト法および地理的放射手法と比較し,拡張したSTRAPの有効性を明らかにした.

ITS(Intelligent Transport Systems)has become a popular theme of research nowadays to solve traffic problems such as traffic congestion,accidents and environmental deterioration.For example,advanced in-car navigation systems,Auto PC by Microsoft Corp.,Connected Car PC by Intel Corp.,and so on have become a platform of in-vehicle computer systems with mobile communication capability.A common mobile communication method of these systems is a cellular phone network;however,broader bandwidth communications,such as infrared beacons in VICS,and ETC,have already been available.Since the faster communication methods have an uneffective problem because of the small-size cell,we have proposed STRAP;a Spatio-Temporal Resource Allocation Protocol,to address the network problems with some information managed by in-vehicle computer systems.This protocol is to allocate resources on some of the base stations or networks for specific period of time,according to a schedule that a mobile host is assumed to travel.In this paper,We supplement STRAP for robustness in case of deviations from the schedule and make it clear that the extended STRAP is useful by using simulation on the model close to the traffic road environment in comparison with existing protocols;the broadcast method and the geographic multicast method.

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