IPマルチキャスト環境における複製動画像サーバ選択アルゴリズム

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タイトル別名
  • IP マルチキャスト カンキョウ ニ オケル フクセイ ドウガゾウ サーバ センタク アルゴリズム
  • A Selection Algorithm for Replicated Video Servers on IP Multicast
  • マルチキャストプロトコル

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抄録

本論文では,IPマルチキャストネットワークにおいて,複数の動画像サーバがそれぞれ同一動画像を複数の異なる品質レベルで符号化して個別のマルチキャストストリームとして配送する状況で,各受信者は自身で収集可能なネットワーク情報から,なるべく高く安定した品質が得られるストリームを自律的かつ動的に選択する方式を提案する.各受信者は,全ストリームについてそれらのサーバから自身への配送経路とその経路上でのそれらのストリームの到着パケット数に関する情報をIGMPにより定期的に取得し,それらの情報をストリーム選択に利用することで,得られる品質がなるべく高く,かつ(ストリーム間の帯域競合が発生している場合には)それが速やかに解消するようにする.ネットワークシミュレータを用いた実験結果から,中間ルータでの到着パケット数の情報を用いない単純な方式と比較し,より高品質のストリームを安定して受信できていることが分かった.

In this paper, under the assumption that there exist replicated servers on an IP multicast network, each of which encodes the same video into the ones of different quality levels and continuously transmits them as different multicast streams, we propose a new technique for each receiver to select a suitable stream that possibly provides the high quality of the video to the receiver. In our selection algorithm, receivers periodically collect the packet count information (the numbers of arrival packets) of each multicast stream at the routers between its sender and the receiver, using an IGMP facility. Then each receiver migrates to a new stream to obtain the better quality, depending on the quality of the current stream at the receiver and the collected packet count information. Although each receiver's behavior is fully independent of the others, our server selection algorithm autonomously dissolves congestion states so that the totally achieved quality at all the receivers can be as high as possible. Our experimental results using the network simulator have shown that our method could achieve the much higher quality and stability at each receiver in average than a general selection algorithm where the packet count information is not used.

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