没入型3次元仮想現実体感システムCAVEとAVSを用いたナノテク用新材料の電子状態の可視化

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タイトル別名
  • ボツニュウガタ 3ジゲン カソウ ゲンジツ タイカン システム CAVE ト AVS オ モチイタ ナノテクヨウ シン ザイリョウ ノ デンシ ジョウタイ ノ カシカ
  • Visualizaion of electronic state in new materials for nano-technology on an immersive 3-dimensional virtual reality system CAVE and AVS

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抄録

本稿は、ナノテク用新材料設計を支援するため、可視化ソフトウェアAVSを用いて電子状態を可視化し、没入型3次元仮想現実体感システムCAVEに出力した事例を報告する。CAVEは立方体型のスクリーンを持ち、ユーザが内部に入って投影された立体視画像を見て、さらに視点制御やオブジェクト制御することで、仮想現実への高い没入感を得る装置である。可視化ソフトウェアAVSは、このCAVEに可視化画像を出力することができる。そこで、AVSを用いてシミュレーション結果として得られる電子状態の可視化画像をCAVEに出力した。大規模データでは、可視化画像は多数のポリゴンで構成されるオブジェクトとなり、対話処理の操作性が問題となる。いくつかのタイプの可視化を行った結果、効果的な可視化のためには、データの中で注目すべき数値を自動決定する必要があることがわかった。 : This report addresses a case study about visualization of charge density in new materials for nano-technology on an immersive 3-dimensional virtual reality system CAVE. CAVE has a screen booth of cube and users can get a high immersive feelings with staying booth, changing their viewpoints and controlling visualized objects. One of the famous scientific visualization software AVS can output its visualized computer graphics to the CAVE. Thus we use AVS to visualize electronic state as charge density and output it on CAVE. With large-scale data, visualized graphics include objects constructed with many polygons and it cause problem of operation in interactive control. From a result of several types of visualization, we found that we require auto-estimation of remarkable value within the data for an effective visualization.

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/3312

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