青年期の罪悪感と共感性および役割取得能力の関連 The Relations of Empathy and Role-Taking Ability to Guilt Feelings in Adolescence.

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抄録

本研究は,青年期の罪悪感と共感性および役割取得能力の関連を検討した。その際,罪悪感を感じる場面として対人場面と規則場面を設定した。そして,444名の中学,高校,大学生を対象として,罪悪感,共感性,役割取得能力(社会的視点取得能力)を質問紙によって測定した。その結果,罪悪感の学年による発達的変化がみられ,対人場面の罪悪感は大学生で,規則場面の罪悪感は中学生で最も強いことが明らかになった。また,罪悪感と共感性,役割取得能力との関係を検証するため,男女別に相関分析を行ったところ,男子では共感性が対人場面の罪悪感と,役割取得能力が規則場面の罪悪感と正の相関をそれぞれ示した。一方,女子では,共感性は対人,規則両場面の罪悪感と,役割取得能力は規則場面の罪悪感と正の相関が認められた。したがって,罪悪感には共感性と役割取得能力が重要な役割を果たすことが支持され,また,その関係は対人場面の罪悪感では男女同様であるが,規則場面の罪悪感では性別によって異なることが示唆された。

The present study related empathy and role-taking ability to guilt, by inducing guilt feelings in interpersonal and rule-breaking situations. Junior and senior high school and college students (N=444) completed questionnaires to assess their guilt, empathy, and role-taking ability (social perspective-taking). The results showed that guilt feelings were the most intense in the interpersonal situation among college students, and in the rule-breaking situation among junior high school students. Correlations between empathy, role-taking ability and guilt feelings were next calculated for each gender group. For males, empathy was positively correlated with guilt feelings in the interpersonal situation, as was role-taking ability in the rule-breaking situation. For female students, empathy was positively correlated with guilt feelings in both the interpersonal and rule-breaking situations, as was role-taking ability in the rule-breaking situation. In sum, the data showed an important link between empathy and role-taking ability to guilt feelings. There was no gender difference for the interpersonal situation, but a gender effect was found for the rule-breaking situation.

収録刊行物

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110003146620
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10229548
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    09159029
  • NDL 記事登録ID
    6148515
  • NDL 雑誌分類
    ZS2(科学技術--心理学)
  • NDL 請求記号
    Z19-3071
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
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