大学生における日常生活スキル尺度の開発 Development of a Daily Life Skills Scale for College Students

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 島本 好平 SHIMAMOTO KOHEI
    • 東京工業大学大学院社会理工学研究科 GRADUATE SCHOOL OF DECISION SCIENCE AND TECHNOLOGY, TOKYO INSTITUTE OF TECHNOLOGY
    • 石井 源信 ISHII MOTONOBU
    • 東京工業大学大学院社会理工学研究科 GRADUATE SCHOOL OF DECISION SCIENCE AND TECHNOLOGY, TOKYO INSTITUTE OF TECHNOLOGY

抄録

本研究の目的は,社会的スキルを内包するライフスキルを多面的に測ることができる多次元の尺度の開発であった。その際,ライフスキルを「効果的に日常生活を過ごすために必要な学習された行動や内面的な心の働き」と定義し,ライフスキル研究と社会的スキル研究をもとに項目の作成を行った。内容的妥当性の検討と予備調査による項目の精選の後に選定された42項目に対して,729名の大学生に反応を求めた。探索的因子分析の結果,この尺度は主に個人場面で展開されるスキルを表す個人的スキル(計画性,情報要約力,自尊心,前向きな思考)と,主に対人場面で展開されるスキルを表す対人スキル(親和性,リーダーシップ,感受性,対人マナー)という2つに大きく分類される8下位尺度(計24項目)から構成されることが示され,「日常生活スキル尺度(大学生版)」と命名された。また,本尺度はデータへの適合もよく,各下位尺度と尺度全体にはおおむね満足できる信頼性・妥当性が認められた。

The purpose of the present study was to develop a multi-dimensional self-rating scale that would enable the measurement of the level of life skills, including social skills, in college students. Life skills were defined as any learned behavior and the internal workings of the mind necessary for effective living. The items were developed based on items and descriptions from previous studies on life skills and social skills. The questionnaire, which was comprised of 42 items selected from an examination of content validity and from a preliminary study, was completed by 729 college students. Exploratory factor analysis showed that the scale had 8 sub-scales, which were classified into 2 general skills: skills used mainly in personal situations (planning, knowledge summarization, self-esteem, and positive thinking), and skills used generally in interpersonal situations (intimacy, leadership, empathy, and interpersonal manner). We named the scale the Daily Life Skills Scale: College Student Form. Some fit indices indicated that the scale fit the data well, and its subscale and total scale scores were moderately reliable and valid.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 54(2), 211-221, 2006-06-30

    日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110004751050
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    00215015
  • NDL 記事登録ID
    7973568
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
ページトップへ