障害擬似体験が伝えること : 障害理解教育の比較を通して Simulation Exercises in Disability Awareness Training : Reinforce the Limitations of Conventional Individualistic Approaches to Disability

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抄録

障害を理解するプログラムの中でよく利用される障害疑似体験。社会福祉に対する市民の関心が高まる中、この疑似体験は様々な場で活用されているが、個々の機能障害にばかり着目していることや社会の側にある障害者差別や抑圧に目を向けていない等の問題がある。しかし、この疑似体験についての評価は日本ではまだほとんどされていない。英国では1980年代から1990年代にかけて障害疑似体験に関する議論が活発に行われている。そこで、英国の障害疑似体験に関する議論に学びつつ、日本における障害理解のプログラムの課題を提示したい。

In this essay, I try to explore that simulation exercise reinforce the limitation of conventional individualistic approaches to disability. This essay also tries to review how the simulation exercises in Japan go on and to find some new style by analyzing disability equality training in UK. Simulation exercises focus on not only impairment but also problems and difficulties. Not only that, this simulation do not have the idea of political minority, live in highly discriminatory society, unequal power and relationships. We need changes in both education and practice which achieve relevant and high quality services for disabled people. Disability equality training have potential or social change because disability equality training stems from social model, which was developed from world wide movement of disabled people. Though there are many issues to be solved that I mentioned at section 4, and also it is really difficult for professional worker to shift the power in relationships between disabled people and them, I think one of the goals of disability equality trainings is to change the power in relationship from conventional to the new one.

収録刊行物

  • 沖縄国際大学社会文化研究

    沖縄国際大学社会文化研究 9(1), 47-68, 2006-03-31

    沖縄国際大学

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110004814073
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11134988
  • 本文言語コード
    ENG
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    13426435
  • NDL 記事登録ID
    8067955
  • NDL 雑誌分類
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL 請求記号
    Z22-B274
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS 
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