小学校理科eラーニングサイトの評価と自己制御学習傾向との関係に関する調査研究

  • 北澤 武
    東京工業大学大学院 社会理工学研究科:東京女学館小学校
  • 加藤 浩
    (独)メディア教育開発センター:総合研究大学院大学
  • 赤堀 侃司
    東京工業大学大学院

書誌事項

タイトル別名
  • Science Net : Effects of an e-Learning System on Elementary School Students' Self-Regulated Learning in Science Classes
  • ショウガッコウ リカ eラーニングサイト ノ ヒョウカ ト ジコ セイギョ ガクシュウ ケイコウ ト ノ カンケイ ニ カンスル チョウサ ケンキュウ

この論文をさがす

抄録

This paper describes the assessment of our science e-learning site 'Science Net', which elementary school students have used for one year. The findings show that it is not only being used for checking lesson content but also for asking questions, and lesson revision searching for science information via a bulletin board system (BBS). In addition, users who have used it for checking lessons tend to score higher than non-users in the self-regulated learning strategies in the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich・De Groot 1990), in terms of 2 of the cognitive strategies (When I study for a test, I try to put together the information from class and from the book, etc.), and 4 of the self-regulations (I work on practice exercises and answer end of chapter questions even when I don't have to; when I'm reading I stop once in a while and go over what I have read, etc.).

収録刊行物

  • 科学教育研究

    科学教育研究 30 (2), 78-87, 2006

    一般社団法人 日本科学教育学会

被引用文献 (6)*注記

もっと見る

参考文献 (11)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ