3G3-I2 A Class Practice Using Video Clip Production System with Image Juxtaposition Function Evaluation in the Chapter "Let's Challenges to Crystallize" at Sixth Grade

  • FUJIMOTO Masaji
    Sumiyoshi Elementary School Attached to Faculty of Human Devlopment, Kobe University
  • HATONO Itsuo
    Information Science snd Technology Center, Kobe University
  • MOCHIZUKI Toshio
    Center for Research and Development of Higher Education, the University of Tokyo
  • YAMAMOTO Tomokazu
    Sumiyoshi Elementary School Attached to Faculty of Human Devlopment, Kobe University

Bibliographic Information

Other Title
  • 3G3-I2 画像並置機能を実装したビデオクリップ自動作成システムによる授業実践 : 小学校6年生「結晶づくりにチャレンジしよう」における利用事例と評価(IT・メディア利用の科学教育システム(2),一般研究発表(口頭発表),日本科学教育学会 第30回年会論文集)

Search this article

Abstract

筆者らは,Webカメラを用いたビデオクリップ自動作成システムを小学校の理科授業に導入し,実践的な評価を行ってきた.本研究では,新たに機能拡張された画像並置機能を用いた実践的な評価を試みる.具体的には,小学校6年生の溶解現象を扱う単元に画像並置機能を導入し,結晶のでき方について徐冷実験と急冷実験を比較させた.実験群と統制群を評価した結果,実験群は統制群に比べて,結晶のでき方に関する記述得点が高いことがわかった.さらに,事実に基づく記述が多く見られ,誤概念に関わる記述が少ないことから,画像並置機能の有効性が示唆された.

Journal

References(5)*help

See more

Details 詳細情報について

  • CRID
    1390282681207183360
  • NII Article ID
    110004874971
  • NII Book ID
    AN1035926X
  • DOI
    10.14935/jssep.30.0_413
  • ISSN
    24332925
    09134476
    21863628
  • Text Lang
    ja
  • Data Source
    • JaLC
    • CiNii Articles
  • Abstract License Flag
    Disallowed

Report a problem

Back to top