看護学生の妊婦に対するイメージの検討  [in Japanese] Images that student nurses have of pregnant women : Content analysis using drawings and descriptions  [in Japanese]

Abstract

少子・高齢化,核家族化の影響により,生活体験の不足から,看護学生は,母性看護学実習の場で妊産婦や新生児を看護することは,ほとんど初めてに近い。今回,母性看護学学習前の学生が妊婦に対してもつイメージを自由に描写することで,学生が感じている妊婦像を把握し,今後の学習方針,授業,演習や実習の一資料とする目的で調査を行い,検討を加えた。O短期大学看護学科2年生132名中114名を対象にして集合調査を行った。内容分析後,検討を加え以下の結果を得た。妊婦に対するイメージは,体型,衣服,柔らかいイメージの順に多かった。学習前であったが,学生はさまざまな媒体から,妊婦に対してのイメージをもっていた。学生は,妊婦のおなかが大きいと思っていたが,おなかの中の胎児のことは考えていなかった。また,夫や家族の描写は少なく,妊婦を取り巻く人々までイメージできていないことがわかった。1名ではあったが,妊婦を今までにみたことがないという記述があった。これらのことから,今後の授業においては,学生がすでにもっているイメージを正しく実体化できるよう,妊婦疑似体験や早期の外来見学実習を計画するなど体験学習を多く取り入れ,実際に妊婦に接する機会を増やすことを考えていく必要がある。

Student Nurses have few opportunities to observe the lives of pregnant women. When these students begin their maternal clinical practice, it is the first time for most of them to be in a place where they can interact with expectant women, nursing mothers, and new-born babies. We wished to know the images that students had concerning pregnant women for possible future curriculum modifications. We surveyed 132 students of X Junior College and applied content analysis, obtaining the following results. Students' images of pregnant women focused on their figures, clothing, and gentleness. They thought about the largeness of the abdomen rather than the fetus within. They also considered the women individually rather than as one member of a family with a husband and possible other children. From these results, we concluded that we needed to emphasize the importance of the family in future education programs. Also, we think that it is necessary to provide more opportunities for students to observe and interact with pregnant women.

Journal

Maternal health   [List of Volumes]

Maternal health 47(4), 563-570, 2007-01  [Table of Contents]

Japan Society of Maternal Health

References:  11

You must have a user ID to see the references.If you already have a user ID, please click "Login" to access the info.New users can click "Sign Up" to register for an user ID.

Preview

Preview

Codes

  • NII Article ID (NAID) :
    110006153772
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID) :
    AN0022863X
  • Text Lang :
    JPN
  • Article Type :
    ART
  • ISSN :
    03881512
  • NDL Article ID :
    8649506
  • NDL Source Classification :
    ZS38(科学技術--医学--産婦人科学) // ZE5(社会・労働--社会問題・社会保障)
  • NDL Call No. :
    Z19-1016
  • Databases :
    CJP  NDL  NII-ELS 

Share