感性語を媒介にした香りコミュニケーションモデル

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  • カンセイゴ オ バイカイ ニ シタ カオリ コミュニケーション モデル
  • A Communication Model of Scents Mediated by Sense-descriptive Adjectives
  • ユーザインタフェースとインタラクティブシステム

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Abstract

近年,映像や音声情報に加えて,香りの情報を遠隔に伝える研究がさかんになっている1) が,香りの基底が見つかっていないため,香り情報を一意に表現する方法が確立していない.そのためオープンな香りコミュニケーションシステムでは,(1) 所望の香りをどう指定するかの問題,(2) 香り発生装置で発生できる香りの種類に限りがあるため,香り再生時に必ずしも意図する香りが伝えられない問題が存在する.この問題に対するアプローチの1 つとして,映像や音声の雰囲気を伝える背景香の概念を導入し,背景香の通信に香りの印象を表現する形容詞(香りの感性語)を用いたコミュニケーションモデルを提案する.映画のシーンを鑑賞する際に様々な背景香を発生させる実験を行った結果,背景香として香りの印象が近ければ異なる香りを用いても,同じように映像や音声の印象を増す効果があることが確認された.

Studies on olfactory communication using scents in addition to audio/visual information have recently become active. No representation scheme of scent information has been established because a basis for the scent has not yet been found. Therefore, it is very difficult to specify the desired scent in a scent communication system. We introduced background scents that provide the ambience of image contents, and proposed a communication model for the background scents using sense-descriptive adjectives for association. The results of our experiments showed that the communication model is effective for enhancing the image contents.

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