実物体とその操作者を識別可能なメディアリッチ空間の構築 Development of Media Rich Space that Identifies Operators of both 3D and 2D Objects

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著者

    • 渡辺 晃一郎 WATANABE Koichiro
    • 慶應義塾大学理工学部情報工学科 Department of Information & Computer Science, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 北原 圭吾 KITAHARA Keigo
    • 慶應義塾大学理工学部情報工学科 Department of Information & Computer Science, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 石堂遼子 [他] ISHIDO Ryoko
    • 慶應義塾大学理工学部情報工学科 Department of Information & Computer Science, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 井上 智雄 INOUE Tomoo
    • 筑波大学大学院図書館情報メディア研究科 Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba
    • 岡田 謙一 OKADA Ken-ichi
    • 慶應義塾大学理工学部情報工学科 Department of Information & Computer Science, Graduate School of Science and Technology, Keio University

抄録

本稿では、実物体とその操作者を識別可能なメディアリッチ空間を提案する。協調作業・学習支援システムでは、テーブルトップインタフェースやタンジブルインタフェースがよく用いられるが、これらのインタフェースを用いた同期対面環境において、個別ユーザへの作業支援や、五感情報提示は困難であった。本研究では、操作者を識別することでこれらの問題点を解決し、同期対面環境での効果的な体感型インタラクションを可能にした。また、この環境を活かしたサンプルアプリケーションを実装した。本アプリケーションは、実物体を使った対戦ゲームで、指向性を持つ五感情報をエフェクトとして利用している。評価実験を通して、構築環境およびサンプルアプリケーションの有用性を確認した。In this paper, we propose the media rich space that identifies operators of both 3D and 2D objects. Tabletop interface and Tangible interface have been often applied in CSCW and CSCL systems. One of the problems of these multi-user interfaces is that they are not capable of providing user-adaptive function and information. We have solved these problems by identifying operators, and have achieved sensible interaction in face-to-face collaboration. We have implemented a sample application that makes use of the proposed environment. This application is a fighting game with real objects, and uses various sensible information as special effects. Through experimental use, we have confirmed usability of this environment and the sample application.

In this paper, we propose the media rich space that identifies operators of both 3D and 2D objects. Tabletop interface and Tangible interface have been often applied in CSCW and CSCL systems. One of the problems of these multi-user interfaces is that they are not capable of providing user-adaptive function and information. We have solved these problems by identifying operators, and have achieved sensible interaction in face-to-face collaboration. We have implemented a sample application that makes use of the proposed environment. This application is a righting game with real objects, and uses various sensible information as special effects. Through experimental use, we have confirmed usability of this environment and the sample application.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)

    情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 2007(32(2007-GN-063)), 109-114, 2007-03-22

    一般社団法人情報処理学会

参考文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006249315
  • NII書誌ID(NCID)
    AA1155524X
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • NDL 記事登録ID
    8704205
  • NDL 雑誌分類
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL 請求記号
    Z14-1121
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  IPSJ 
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